Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik ser positivt på regeringens förslag till ny lagstiftning för den regionala kollektivtrafiken. Däremot får regeringen kritik över den alltför korta tiden för genomförandet. Redan den 1 januari 2012 ska trafikhuvudmännen och dess ägare, kommuner och landsting ha anpassat verksamheten till den nya lagstiftningen.
– Vi ser fram emot att dagens 30 år gamla lagstiftning moderniseras utifrån resenärernas behov. Kollektivtrafiken behöver utvecklas där service och ökad valfrihet för kunderna är den självklara utgångspunkten, säger
(M), ordförande för Svensk Kollektivtrafik.
Regeringens förslag överensstämmer i många väsentliga delar med Svensk Kollektivtrafiks förslag till ny affärsmodell som lanserades i samband med remissförfarandet. Affärsmodellen fokuserar bland annat på ökad affärsmässighet och kundorientering hos alla i branschen, fler kommersiella aktörer, samordning och politiskt inflytande på regional nivå.
– Jag är angelägen om att den nya reformen blir framgångsrik och bidrar till vårt mål att fördubbla resandet i kollektivtrafiken. Men för att lyckas behövs en något längre förberedelsetid för trafikhuvudmännen och dess ägare. Vårt förslag är därför att flytta fram datum för ikraftträdandet med ett år från den 1 januari 2012 till den 1 januari 2013, säger
, vd på Svensk Kollektivtrafik.