23948sdkhjf

Tuff vinter för Skånetrafiken

December, januari och februari har varit den allra tuffaste perioden under Skånetrafikens tioåriga historia. Nu summeras vintern för bättre beredskap i framtiden.
Den gångna vintern har slagit hårt mot den skånska kollektivtrafiken med förseningar, reducerad tågtrafik, inställda turer och ett oacceptabelt antal vagnar med snörelaterade problem på verkstad. Handlingsprogram har intensifierats för att komma till rätta med vagnsbristen, extra personal kallas in för att hantera alla resegarantiärenden och dialog och utvärdering med Banverket och andra samarbetspartners måste till för att lära inför framtiden.

Vintermånaderna december, januari och februari har varit den tuffaste period under Skånetrafikens tioåriga historia. Snö, is och kyla har gjort järnvägarna sårbara och på många skånska järnvägsbanor har tågtrafiken drabbats av förseningar och trafiken har kraftigt reducerats under vissa perioder och också periodvis varit helt avstängda.

– Även om situationen i Skåne inte alls på något sätt har varit unikt denna vinter, måste vi tillsammans med våra aktörer bland annat Banverket och våra entreprenörer noga utvärdera vintern så att vi tar lärdom och våra skånska pendlare inte ska behöva uppleva detta igen. Vi har tappat ett stort förtroendekapital hos våra resenärer, vilket kommer att ta tid att bygga upp igen, säger Magnus Hedin , Skånetrafikens trafikdirektör.

Stor vagnsbrist
Samtidigt har bristen på fordon varit stor då många av Öresundstågen drabbats av vinterrelaterade problem. Det är först och främst tre typer av fel som gör att vagnsbristen under vintermånaderna har varit oacceptabelt hög; snö kommer in i ett utrymme under tåget där elkablar finns när sedan snön smälter uppstår elfel, en skyddskomponent längst ner på tåget bryts av när tåget kör mot hårda snövallar och slutligen så går tågens värmeanläggningar sönder i högre grad på grund av det kalla vädret.

Snöproblem påverkar resegarantin
Snöproblemen har gjort att Skånetrafikens resegarantiärenden skjutit i höjden. Under hela januari och februari gällde Skånetrafikens resegaranti och den har också utnyttjats flitigt av pendlare och resenärer. Under december månad kom det in 19 600 kundärenden, under januari ca 22 500 och under februari (hittills) 23 000 ärenden. Av dessa är 85 procent resegarantiärenden där resenärer vill ha någon form av kompensation för en försenad eller utebliven resa. Då Skånetrafikens resenärer har 30 dagar på sig att lämna in resegarantiärenden från att resan är gjord så är februari månads statistik inte helt klar. Under perioden januari – februari 2009 inkom 29 000 kundärenden.

– Det stora antalet resegarantiärenden är ju naturligtvis en extra kostnadspost för oss men samtidigt en viktig signal till våra kunder om att vi bryr oss. I övrigt har vi inga direkta kostnader som kan härledas till snöproblemen, däremot har våra entreprenörer drabbats av större merkostnader i form av övertidsersättning, ökat fordonsunderhåll och reparationskostnader, säger Magnus Hedin.

För att komma till rätta med det stora antalet kundärenden och administrera dessa har Skånetrafiken satt in extra personal för att försöka kapa handläggningstiderna.

– Vi har satt in 7 extra heltidsresurser från den 15 mars som under en månads tid initialt ska hjälpa oss att komma ikapp och se till att våra resenärer inte ska behöva vänta onödigt länge på sina kompensationer, säger Ulrika Mebius , presschef Skånetrafiken.

Som en liten kompensation för den gångna vintern kommer Skånetrafikens Jojo Sommar att kunna utnyttjas för obegränsat resande under hela perioden 15 juni – 15 augusti till samma pris som förra året, 485 kr. Det innebär två hela månaders resor till priset av en halvt Jojo period.

– En gest mot våra resenärer som vi vet utnyttjar vårt sommarerbjudande flitigt i vanliga fall, säger Magnus Hedin.

Till nästa vinter är Skånetrafikens tågflotta utökad med nya Öresundståg och cirka 10 nya Pågatåg i trafik, vilket ger mer kapacitet och bättre störningskänslighet. Ombyggnaden av Malmö C är klar och Citytunneln igång med tätare avgångar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.361