Rödgrön SL-kritik
Den rödgröna oppositionen i Stockholms landstingsfullmäktige ställer gemensamma krav på SL: Trafikhuvudmannens störningsinfo måste fungera, kräver de tre oppositionspartierna.
– Idag saknas en sammanhållen störningsinformation för SL. Det gör att den som arbetar med pendeltågen inte kan svara på frågor om tunnelbanetrafiken och spärrvakten i tunnelbanan inte vet något om busstrafiken. Det vill vi ändra på efter valet, säger Lars Dahlberg (S), oppositionslandstingsråd och 2:e vice ordförande i SL.
– SL måste ha fler servicevärdar som kan svara på frågor och leda resenärerna rätt. Ett annat problem är SL:s hemsida som ibland ligger nere. Utan större kostnader skulle SL kunna dubbelpublicera sin störningsinformation på Facebook, säger Yvonne Blombäck (MP), ledamot i SL:s styrelse och landstingsfullmäktige.
– De borgerliga har valt att sälja ut SL:s kundtjänst vilket har försämrat möjligheterna till en sammanhållen information. Kollektivtrafiken är en av grundstenarna i vår samhällsservice och måste fungera, säger Gunilla Roxby Cromvall (V) i SL:s styrelse.
Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet föreslår en rad förslag till förbättringar:
* Inrätta en sammanhållen störningsinformation både via hemsida och mobiltjänster men också säkerställa att entreprenörerna får information om störningar i alla trafikslag.
* Kvalitetssäkra hemsidan så att den inte upphör att fungera när behovet av information är som störst och söktrycket på sidan högt.
* Bygga ut och nyttja realtids- och informationstavlor i synnerhet utanför innerstan. Det är oförlåtligt att befintliga kanaler inte används när trafiken slagits ut.
* Se till att SL:s trafikinformation även finns på Facebook.
* Samordna olika entreprenörer och sätta resenärerna i centrum. T-banestationerna ska inte stängas när tunnelbanan slutar att fungera så att resenärerna tvingas ut i 20-gradig kyla i timtal i väntan på ersättningstrafik.