(S): Offentliga bussar bäst
Låt Skånetrafiken ta över Malmös stadsbussar, de privatägda håller inte måttet enligt Socialdemokraterna i Region Skåne. Det rapporterar Sydsvenskan.
Brittiska bussjätten Arriva som kör 50 procent av stadsbussarna i Malmö har sagt upp sitt avtal i förtid. Redan efter fem av de åtta åren som anbudstiden löpte tackar man för sig – lönsamheten var för svag.
Lika bra det, anser S-politikern Henrik Fritzon. De privatägda bussarna bör ersättas av bussar som ägs och körs av Skånetrafiken, tycker han. Skånetrafiken drivs som en förvaltning inom Region Skåne med ansvar för kollektivtrafiken vilket är helt i linje med den nya kollektivtrafiklagen som riksdagen klubbat.
Men Skånetrafiken tänker med hänvisning till samma lag genomföra en ny upphandling av stadstrafiken i Malmö. Redan nu har nya anbud lämnats in av aktörer som vill ta vid där Arriva kör ut – upphandlingen avgörs i slutet av juni i år. Innan dess lämnas ingen information om vilka budgivarna är.
Och det är denna pågående upphandling som Socialdemokraterna i Skåne försöker stoppa med Henrik Fritzon i spetsen. Frågan är om det ens är juridiskt möjligt att nå andra än retoriska politiska framgångar med detta agerande: Förutom Arriva har Veolia ett kontrakt på att köra hälften av Malmö stadstrafik fram till 2012. Den nya aktör som kommer in efter Arriva kommer att få ett trafikavtal som gäller fram till och med 2019. Även om Socialdemokraterna skulle vinna höstens val så kan de enligt egen utsago knappas medverka till att riva upp avtal som redan vunnit laga kraft.
Inte heller kan Socialdemokraterna presentera en ekonomisk kalkyl på hur mycket det skulle kosta att köra Malmö stadstrafik i offentlig regi under Skånetrafikens hatt. Men partiet anser att det i vart fall inte skulle bli dyrare än vad det är i dag.