Busslink-fusket växer
Busslink kan ha lurat SL och skattebetalarna på drygt ett par miljoner kronor. Det framgår när den externa utredningen av tidigare avslöjat fakturafusk blivit klar och som media rapporterar om.
Nu kommer resultatet och det visar att fusket varit betydligt värre och mer omfattande än vad som tidigare varit känt. Totalt handlar det om 733 extrabussar som Busslik debiterar SL för men som troligen aldrig kört ut ur garaget. Dokumentationen är spårlöst borta. Till det kommer att Busslink själva säger sig ha missat att fakturera SL för 230 turer.
Men det är inte bara Busslinks agerande som sågas av revisionsbyrån – uppdragsgivaren SL får också skarp kritik för att ha brustit i sina interna kontrollprocesser. Price Waterhouse Coopers konstaterar att SL normalt bara tittar på rimligheten i faktureringarna medan en mer grannlaga granskning av dem endast förekommer i undantagsfall. Inte tillfredställande, enligt revisionsbyråns rapport. Hade SL följt god sed med systematiska kontroller hade fel och brister kunnat upptäckas långt tidigare, enligt rapporten.
Varje extrabuss kostar omkring 3 200 kronor för SL. Räknat på 733 bussar innebär det att SL har betalt 2,4 miljoner kronor för mycket till Busslink. SL uppger nu att de ämnar kräva tillbaka varenda krona för extrabussarna som aldrig körts – det handlar uteslutande om turer som skulle ha körts inom Norrtälje trafikområde. SL har genomfört stickprov på Busslinks övriga trafikområden men ännu inte hittat några oegentligheter där. Busslink står i dag för 70 procent av SL:s totala busstrafik. Avtalet mellan SL och Busslink har sagts upp men kommer att löpa den tid som återstår, det vill säga fram till 2011.