23948sdkhjf

Besöksnäringen får strategi

Under TUR-mässan i Göteborg presenterades för första gången underlaget till ett strategidokument för besöksnäringen. Arbetet att få fram det har pågått i nästan åtta månader. 
Arbetet med ett strategidokument för besöksnäringen har pågått sedan augusti 2009 och projektleds av Dennis Bederoff. Bakom projektet står Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, Svensk Turism, Jordbruksverket, Luftfartsverket, Visit Sweden, Stockholm Visitors Board, Nätverket Regionala Turistråd och Tillväxtverket. Det färdiga strategidokumentet kommer att lanseras den 7 juli 2010.

I samband med seminariet ”Sverige – framtidens självklara besöksland” presenterades vilka fem områden som strategidokumentet kommer att fokusera på. Fokusområdena är;
- Tillväxt genom lönsamhet
- Fler starka destinationer
- Kunskapsdriven innovation och utveckling
- Positionering och marknadskommunikation
- Utvecklat affärsstöd

– Besöksnäringen i Sverige har en enorm utvecklingspotential, men är fortfarande en relativt ung näring. I strategidokumentet fokuserar vi på det vi anser är nyckelområden för att utveckla landet som destination och ta tillvara de möjligheter som finns. Med en samlad strategi markerar vi också gentemot regering och opposition att det är saker på gång och att vår näring satsar. Därför är det oerhört glädjande med det intresse som jordbruksministern visar genom att delta och diskutera besöksnäringsfrågor med oss här idag, säger Mats Hulth , vd SHR.

– Det har länge saknats en samlad strategi för besöksnäringen i Sverige. Därför känns det bra att vi tagit saken i egna händer och är på god väg att få fram något riktigt bra, säger Magnus Nilsson , ordförande i Svensk Turism.

Vid seminariet deltog förutom jordbruksminister Eskil Erlandsson också statssekreterare Leif Zetterberg, Mats Hulth, vd SHR, Magnus Nilsson, vd Kolmården och ordförande i Svensk Turism, Martin Creydt, driftsdirektör Scandic Hotels, Mikael Ahlerup, vd Astrid Lingrens Värld, Gunnel Hedman, ordförande Naturens Bästa, Thomas Brühl, vd Visit Sweden, Audun Pettersen, Innovasjon Norge, Lars-Börje ”Bulan” Eriksson, vd Åreföretagarna, Pia Jönsson-Rajgård, vd Tourism in Skåne.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078