23948sdkhjf

Rekordmånga resköp på TUR!

På TUR 2010, som avslutades söndag 28 mars, såldes över 10 000 resor. Det är alla tiders rekord, konstaterar Per Magnusson, mässansvarig. Antalet besökare backade dock något.
49 500 besök registrerades under årets TUR på Svenska Mässan i Göteborg, varav 19 000 under fackdagarna onsdag–fredag och 30 500 under publikdagarna lördag–söndag. Det innebär en marginell nedgång mot fjolåret.

– Men i det rådande ekonomiska klimatet är det en mycket stark siffra som visar att framtidstron lever i turism-, rese- och mötesbranschen. Särskilt glädjande är resultatet av fackdagarna: där fördes en intensiv och konstruktiv diskussion kring branschens framtid och förutsättningar. Dessutom kan vi notera en stor succé för vår mötessatsning Meetings@TUR, som vi anordnade för andra gången i den nya formen, säger Per Magnusson .

Drygt 1 700 företag och organisationer från hela 112 länder och regioner ställde ut på årets mässa, som enligt Per Magnusson stärkt TUR-mässans position:

– Vi vet att flera utländska utställare, på grund av det ekonomiska läget, väljer att enbart ställa ut på TUR, det är glädjande att våra utställare gör bedömningen att TUR är den mässan man skall medverka på i lite sämre tider.

Årets TUR blev en framförallt en stor kommersiell framgång. Över 10 000 resor såldes direkt på mässgolvet. Göteborgsbaserade City Airlines var en av många nöjda utställare:

– Vi har haft fullt i montern ända sedan mässan öppnade i torsdags tills den stängdes nu i kväll. Ja, faktum är att folk fortsatte köa medan vi höll på att montera ned montern, säger marknadschefen Louise Arvidsson .

Flygbolaget hade flera mässerbjudanden på resor till bland annat Rom, Mallorca, Malaga och Alicante. Och de gick åt som smör i solsken.

– Vi sålde över 2 000 resor under lördag och söndag. Eftersom mässan var öppen totalt 16 timmar sålde vi alltså 125 resor i timmen. Eller mer än två per minut!

Louise Arvidsson tror att förklaringen till den enorma efterfrågan är den förmånliga prissättningen tillsammans med det faktum att bolaget flyger direkt från Göteborg till destinationerna vid Medelhavet.

– Det här var första året vi profilerade oss på privatresesidan. Det gav mersmak, kan jag säga.

Marie Thorslund på Fritidsreor konstaterar också att deras TEMA-resor har bokat på över förväntan under helgen.

Under TUR genomfördes också en reseauktion till förmån för stiftelsen MinStoraDag, som stödjer svårt sjuka barn. Utställare skänkte resor som mässbesökarna bjöd på. Dessutom gjordes en bössinsamling under mässan. TUR och Svenska Mässan bidrog med 40 000 kr.

Totalt resulterade det i 250 000 kronor. Pengar som ska bidra till att uppfylla de sjuka barnens önskedrömmar.

TUR är Nordens ledande resemässa och arrangeras på Svenska Mässan i Göteborg sedan 1984. Nästa TUR äger rum 24–27 mars 2011.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079