Förbifarten onödig!
Smartare trängselavgifter och bättre kollektivtrafik är viktigare för Stockholmsbilisterna än bygget av Förbifart Stockholm – enligt en ny rapport från Naturskyddsföreningen.
– Om pengarna istället satsas på bättre kollektivtrafik blir det också möjligt att nå det mål om att minska koldioxidutsläppen ifrån länets vägtrafik med 30 procent som partierna i regionen ställt sig bakom, säger Svante Axelsson , generalsekreterare i Naturskyddsföreningen.
I rapporten redovisas nya modellkörningar över stockholmstrafiken som konsultföretaget WSP gjort på föreningens uppdrag. En slutsats är att den enda möjligheten att förhindra att köproblemen i Stockholms ökar dramatiskt under de närmaste åren är att utveckla trängselskattesystemet. Med smartare avgifter går det att förhindra den infarkt som är nästan garanterad med de förslag som ingår i det så kallade Stockholmsavtalet som regeringen presenterade på DN-debatt 29 mars.
– Regeringen försöker låta handlingskraftig, men har i praktiken gett upp inför trängselproblemen. Man vräker ut miljarder på ny infrastruktur men bryr sig inte om hur trafiken fungerar, särskilt inte på kort sikt, säger Mårten Wallberg , ordförande i Naturskyddsföreningen i Stockholms län.
Naturskyddsföreningens rapport uppger också att regeringens trafikplanering står i strid med landstingets regionala mål om att till 2030 minska koldioxidutsläppen från regionens vägtrafik med 30 procent.
– Regeringen räknar med att vägtrafiken till 2030 ska öka med 75 procent, men enligt regionplanen måste ökningen begränsas till 30-35 procent om klimatmålet ska nås, säger Mårten Wallberg.
– Stoppar vi miljardrullningen till vägbyggen samtidigt som vi utvecklar trängselavgifterna och förbättra kollektivtrafiken kan vi både slippa bilköerna och dämpa koldioxidutsläppen. Motorvägsplanerna kortsluter klimatmålet, säger Svante Axelsson.