23948sdkhjf

Förbifarten onödig!

Smartare trängselavgifter och bättre kollektivtrafik är viktigare för Stockholmsbilisterna än bygget av Förbifart Stockholm – enligt en ny rapport från Naturskyddsföreningen.
Det är Naturskyddsföreningen i Stockholms län som tagit fram ”Rapport om Stockholmstrafiken” där det påstås att fler trafikleder runt eller förbi Stockholm är helt onödiga.

– Om pengarna istället satsas på bättre kollektivtrafik blir det också möjligt att nå det mål om att minska koldioxidutsläppen ifrån länets vägtrafik med 30 procent som partierna i regionen ställt sig bakom, säger Svante Axelsson , generalsekreterare i Naturskyddsföreningen.

I rapporten redovisas nya modellkörningar över stockholmstrafiken som konsultföretaget WSP gjort på föreningens uppdrag. En slutsats är att den enda möjligheten att förhindra att köproblemen i Stockholms ökar dramatiskt under de närmaste åren är att utveckla trängselskattesystemet. Med smartare avgifter går det att förhindra den infarkt som är nästan garanterad med de förslag som ingår i det så kallade Stockholmsavtalet som regeringen presenterade på DN-debatt 29 mars.

– Regeringen försöker låta handlingskraftig, men har i praktiken gett upp inför trängselproblemen. Man vräker ut miljarder på ny infrastruktur men bryr sig inte om hur trafiken fungerar, särskilt inte på kort sikt, säger Mårten Wallberg , ordförande i Naturskyddsföreningen i Stockholms län.

Naturskyddsföreningens rapport uppger också att regeringens trafikplanering står i strid med landstingets regionala mål om att till 2030 minska koldioxidutsläppen från regionens vägtrafik med 30 procent.

– Regeringen räknar med att vägtrafiken till 2030 ska öka med 75 procent, men enligt regionplanen måste ökningen begränsas till 30-35 procent om klimatmålet ska nås, säger Mårten Wallberg.

– Stoppar vi miljardrullningen till vägbyggen samtidigt som vi utvecklar trängselavgifterna och förbättra kollektivtrafiken kan vi både slippa bilköerna och dämpa koldioxidutsläppen. Motorvägsplanerna kortsluter klimatmålet, säger Svante Axelsson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063