Vectura i norskt tågprojekt
Vectura ska projektera ett nytt dubbelspår i Norge som ska användas av höghastighetståg sydväst om Oslo. Tåget ska köras med 250 kilometer i timmen 2016.
Vestfoldbanan ska uppgraderas till dubbelspår för höghastighetståg (250 km/h). Restiden mellan Larvik och Porsgrunn kommer efter utbyggnaden att minska från dagens 34 minuter till 12 minuter. Uppdraget omfattar arbete inom områdena miljö, geoteknik, landskapsarkitektur, mark, VA och väg, inklusive konstruktionshandlingar för sju broar. Arbetet genomförs av Vectura, Reinertsen i Sverige och Norge samt NGI (Norges Geotekniske Institutt.) 2011 ska bygghandlingen vara klar och 2016 beräknas hela uppdraget vara färdigt.
– Det är ett stort samarbetsprojekt och Vectura ansvarar för teknikområdet mark, säger affärschef Jan-Erik Jansson på Vectura.
Vectura projekterar banvallen för det nya dubbelspåret, vilket är en stor utmaning i det kuperade landskapet. Järnvägen passerar sju broar och tre tunnlar varav en tunnel är hela 3,7 km lång. Hanteringen av massor från tunnlarna kommer vara en viktig del av uppdraget. Vectura kommer även att bistå Reinertsen när det gäller ombyggnad och anpassning av vägnätet som påverkas av det nya dubbelspåret. Med tanke på den korta tidplanen, ställs mycket höga krav på koordinering mellan de olika teknikområdena. Totalt är uppdraget värt cirka 45 miljoner kronor, varav Vecturas del är runt 3 miljoner kronor.
I Norge kommer det inom de närmaste tio åren att investeras mycket stora belopp inom järnväg och väg.
– Norge är en mycket intressant marknad för oss och det här är vårt största projekt i landet hittills. Vectura har mångårig erfarenhet från flera framgångsrika uppdrag i Norge, främst för Statens vegvesen, säger Jan-Erik Jansson som är affärschef för verksamheten i Norge.