23948sdkhjf

Kollektivtrafiklagen klubbad

En ny kollektivtrafiklag som sätter resenären i centrum – länge har den hägrande lagen stötts och blötts men 8 april klubbades den av regeringen. Riksdagen väntas nu anta lagen.
Regeringen beslutade 8 april om en proposition som innehåller förslag som syftar till att fler ska välja att åka kollektivt. Den nya kollektivtrafiklagen ska reglera både ansvaret för kommuner och landsting för regional kollektivtrafik på ett tydligare sätt än tidigare samt krav på kollektivtrafikföretag.

– Med en kollektivtrafiklagstiftning som sätter människors resande i centrum, som underlättar arbetspendlingen, ger människor fler arbetsgivare att välja mellan och ger en större bredd av arbetssökanden för företagen, fortsätter vi utvecklingen och konkurrenskraften av alla landets delar samtidigt som vi minskar konjunkturkänsligheten, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson .

Dagens kommunala organ i respektive län som kallas trafikhuvudman ersätts med en regional kollektivtrafikmyndighet. Strategiska beslut om kollektivtrafik, som i dag ofta fattats av länstrafikbolag, ska sedan fattas på politisk nivå för ökad insyn och bättre samordning med annan samhällsplanering. Mer operativa uppgifter som att upphandla kollektivtrafik ska kunna utföras av aktiebolag och av enskilda kommuner.

Över länsgränser
Det blir lättare för den regionala kollektivtrafikmyndigheten att organisera trafik över länsgränser, dels genom att dagens länsgränsrestriktion för trafikhuvudmän som organiserar persontrafik på järnväg avskaffas, dels genom att kollektivtrafikmyndigheten får bedriva linjetrafik med buss helt utan särskilt tillstånd. Därmed underlättas de kommunala myndigheternas arbete med att på ett hållbart sätt göra arbetsmarknadsregionerna större.

– Kommuner och landsting ska kunna se till att invånare får en god kollektivtrafik i sin vardag även över länsgräns. För resenärerna är de administrativa gränserna naturligtvis ointressanta. Man vill ta sig mellan olika platser på ett bra sätt oavsett vilka eller hur många gränser som passeras, säger Åsa Torstensson.

Föreslås träda i kraft januari 2012
De regionala kollektivtrafikmyndigheternas befogenhet definieras till att gälla regional kollektivtrafik, med vilket menas arbetspendling och annat vardagsresande. Därmed skyddas den interregionala kollektivtrafiken som i första hand ska vara kommersiell från att trängas undan av offentligt subventionerad trafik.

Vissa generella krav införs för alla kollektivtrafikföretag. Det handlar bland annat om anmälningsskyldighet när kollektivtrafik börjar eller upphör att bedrivas och om skyldighet att lämna information om sitt trafikutbud till ett gemensamt system för trafikantinformation.

– Information är A och O. Resenärer ska kunna förvänta sig bra, relevant och korrekt information, säger Åsa Torstensson.

Kollektivtrafiklagen, liksom de ändringar som föreslås i befintliga lagar, föreslås träda i kraft den 1 januari 2012.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.16