MP sågar trafikpolitiken
Tisdag 13 april fattade landstingsfullmäktige beslut om SL:s och Waxholmsbolagets trafikutbud 2010. Ett beslut som inte stämmer alls med vad Miljöpartiet vill göra i Stockholm.
– Det blir vissa förbättringar i SL:s trafik 2010. Men när vi får makten kommer stockholmarna märka stor skillnad på priser och linjer redan 2011, säger Yvonne Blombäck , (MP) ledamot i landstingsfullmäktige och SL:s styrelse.
MP vill snabbt starta upp expresslinjer och anropsstyrd trafik på platser där det inte finns något alternativ till bil.
– I många av länets kommuner är det inte möjligt för unga och personer som arbetar på obekväma arbetstider att ta sig till fritidsaktiviteter, sjukhus och handelsområden utan tillgång till bil. Det ska vi förändra, säger Raymond Wigg , (MP) oppositionslandstingsråd.
Miljöpartiet anser, till skillnad från Moderaterna, att intäkterna från trängselskatten i första hand ska användas till bättre kollektivtrafik. Därför kan Miljöpartiet ha så mycket mer pengar i sin budget till kollektivtrafiken än de styrande politikerna i Stockholms län, det är i alla fall den förklaring Miljöpartiet själva ger.
FAKTA/Det här vill MP göra
* Återinför enhetstaxan (inga zoner), sänk månadskortet till 650 kronor och höj ungdomsåldern till 22 år.
* Sätt in expressbusslinjer söderut längsmed den planerade sträckan för Spårväg Syd, österut från Värmdö-Nacka till Cityterminalen och norrut från Cityterminalen till Solna-Kista-Danderyd-Täby.
* Starta nya båtlinjer för arbetspendling i Mälaren och på Saltsjön, i en första etapp från Ekerö, Solna och Värmdö till Slussen.
* SL-kort och enhetstaxa ska börja gälla även på Waxholmsbolagets båtar.
* Tidigarelägg byggandet av Spårväg Syd och andra spårutbyggnader.
* Garantera nya busslinjer direkt i nya bostadsområden när människor flyttar in.