23948sdkhjf

Bussbranschen samarbetar i flygkaoset

I den rådande situationen med inställd flygtrafik på grund av askan i luften är trycket hårt på busstrafikföretagen. För att klara läget samarbetar de svenska bussbolagen.
För att få kapaciteten att räcka så långt möjligt och för att få till stånd inte allt för kostsamma lösningar för resenärerna samarbetar busstrafikföretagen. Rt-forum har varit i kontakt med Roger Mathiasson som är affärsområdeschef beställnings- och expressbusstrafik vid Strömma Buss och även platschef för Strömma Buss i Göteborg för att höra hur situationen är och hur de har klarat anstormningen av beställningar.

Hur mycket fler beställningar än normalt har ni haft de senaste dagarna?
– Det är svårt att exakt säga men jag uppskattar att vi haft dubbelt så mycket. Den här årstiden är det normalt ganska lugnt, vi är på väg in i högsäsongen men är inte där ännu. Nu är vi totalt nerringda av alla möjliga grupper som förfrågar priser och möjlighet för oss att utföra allehanda körningar.

Har ni klarat av att möta upp beställningarna på resor?
– Inte helt, det har blivit lite misslyckat i vissa fall. Exportrådet hörde till exempel av sig och ville ha en transport av fem personer från Stockholm till Paris och det klarade vi inte att ordna. När det har handlat om transporter av större grupper har vi lyckats ordna det. I torsdags eftermiddag ordnade vi till exempel en transport av 50 personer från Stockholm till Riksgränsen. För att klara av så mycket som möjligt så samarbetar busstrafikföretagen intensivt med varandra. Det är också för att det ska bli rimliga lösningar från kostnadssynpunkt för beställaren av transporten. När det till exempel handlar om transport av 10-15 personer så lämnas en sådan beställning över mellan busstrafikföretagen för att gemensamt försöka få logistiskt bra lösningar med fyllda bussar. Vi ringer varandra från företagen för att pussla ihop lösningarna. Bara i dag (fredag) har jag själv pratat med ett tiotal andra busstrafikföretag.

Har ni använt några nya, särskilda rutiner i samband med denna händelse?
– Vi försöker följa de normala rutinerna. För att lägga ”pusslet” med smågrupper och få till gemensamma, bra lösningar busstrafikföretagen emellan använder vi oss av Post-It lappar som vi skriver reseönskemålen på och sätter upp på en tavla. Detta för att få en bra överblick.

Några särskilda tankar som du fått dessa dagar?
– Ja, att det vore fantastiskt bra om vi hade ett bättre system för att kunna samarbeta busstrafikföretagen emellan. Något slags gemensamt logistiksystem för att snabbt få till bra lösningar från resenärernas synpunkt. Förutom att vi självklart vill göra bra affärsmässiga lösningar vill man göra goda mänskliga gärningar i en sådan här situation med ett otal strandsatta resenärer. Jag vill dock i sammanhanget uppmana busstrafikföretag att höra av sig om de har ledig kapacitet så ordnar vi körningar.

Hur tycker du situationen var i fredags kväll?
– Jag tycker nog att läget verkar bli svårare för oss att klara reseönskemålen. Det är många grupper som hör av sig med önskemål. Flygbolagen hör också av sig i ökad utsträckning. Vi har precis ordnat med fyra bussar för SAS. Nu har också Fritidsresor hört av sig och då handlade det om att transportera 3000 personer som de har ”samlat ihop” i Italien och som helst ska få busstransport under söndagen. Tänk om det funnits ett gemensamt system för att kunna kommunicera busstrafikföretag emellan i Europa! Och tänkt om alla personer vid luftfartsmyndigheterna i Europa, som inte har så mycket att göra under dessa dagar, skulle kunna hjälpa till med samordningen av resor, säger Roger Mathiasson.

Text: Göran Forssén
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11