Förbifart Stockholm handlar om hela Sverige
Ska det röstas om Förbifart Stockholm, måste alla i Sverige få vara med och lägga sin röst eftersom förbifarten handlar om den nationella infrastrukturen. Det menar BIL Sweden.
Om det ändå ska ordnas folkomröstningar om Förbifart Stockholm anser BIL Sweden följande:
- Det bör vara en nationell folkomröstning. Förbifart Stockholm är inte ett lokalt projekt utan har stor betydelse för företag och hushåll även utanför Stockholms län. Syftet är ju att gods och resor som inte ska till centrala Stockholm ska slippa köa sig fram på Essingeleden. Alla som påverkas av Förbifarten och som via sina skatter är med och finansierar projektet bör få delta i omröstningen. Lastbilstrafik från Finland, Norrland eller Gotland som ska ut i landet ska inte tvingas in i Stockholm.
- Folkomröstningar bör även ske om den nationella plan för framtidens infrastruktursatsningar som regeringen nyligen presenterade. Vägtrafiken står för 93 procent av antalet resor och 85 procent av alla resta kilometrar i Sverige. För gods gäller att ca 80 procent av allt gods och 60 procent av alla tonkilometrar transporteras på väg. Resten delas av små stödsystem som tåg, flyg, tunnelbana och båt. Den orimliga prioriteringen att satsa 56 procent av pengarna på tåg och endast 42 procent på vägtrafik som i praktiken betyder nästan allt för medborgarnas och näringslivets transporter bör prövas i en folkomröstning.