23948sdkhjf

Botniatåg blir ny aktör

Med start i augusti kommer SJ tillsammans med DB Regio att ansvara för Norrtågstrafiken, det vill säga tågtrafiken norr om Sundsvall. Det upphandlade avtalet gäller i sex år med möjlig förlängning på maximalt fem och ett halvt år.
– Nu öppnas hela Norrland för en betydligt mera utvecklad tågtrafik. Sammantaget blir det fler tåg och ökade resmöjligheter för resenärerna, även de som kommer söderifrån. Tillsammans vill vi bidra till ett uppsving för tågåkandet i norrlandslänen, säger Jan Forsberg, SJs VD.

– Vi förenar styrkan I SJs försäljnings- och distributionssystem med DB Regios styrka I drifts- och kvalitetsfrågor och den gemensamma viljan att göra norrlänningarna till passionerade tågåkare, säger Michael Almenäs, biträdande utlandschef DB Regio.

Norrtåg AB ägs av trafikhuvudmännen i länen Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland. För att skapa en tydlig leverantör för tågresenärerna med lokal förankring har SJ och DB Regio startat Botniatåg som kommer att ha egen personal och trafikledning i Umeå.

– Vi är övertygade om att norrlänningarna kommer att få se en väsentligt bättre och mera frekvent tågtrafik. SJ finns redan i Norrland med SJ Norrlandståg. Nu lägger vi till Botniatåg vilket ytterligare förbättrar resmöjligheterna, säger Jan Forsberg.

– För DB Regio är det ett historiskt ögonblick och en stor utmaning att vinna en upphandling tillsammans med SJ och att få uppdraget att utveckla trafiken för Norrtåg I denna sköna del av Sverige, säger Michael Almenäs.

Sträckorna som omfattas av avtalet är: Umeå-Sundsvall, Umeå-Luleå, Umeå-Lycksele, Luleå-Kiruna-Narvik och Sundsvall-Östersund-Åre-Trondheim. Fordon kommer att tillhandahållas av Norrtåg. VD från start kommer att vara Michael Almenäs.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078