Världens största färjor
I Wismar i norra Tyskland byggs just nu världens största färjor. De blir klara under sommaren och ska trafikera linjen Hoek van Holland-Harwich.
Att de byggs där är spännande i sig självt. Guvernementet Wismar – som staden låg i – var nämligen en svensk besittning från 1648 till 1803. Därefter pantsattes det till hertigen av Mecklenburg-Schwerin fram till 1903, då Sverige valde att inte lösa in lånet. Därmed övergick området i tysk ägo.
Wismar var medlem i det medeltida handelsförbundet Hansan och kallar sig därför än i dag formellt Hansestadt Wismar ( Hansestaden Wismar ).
Stena Lines Superferries, som de nya färjorna kallas, byggs av Nordic Yards, som nyligen köptes av ryske investeraren Vitaly Yusufov.
Den första färjan – Stena Hollandica – beräknas komma i drift i början av maj. Det är en så kallad Ropax-färja – en roro-färja för lastbilar och bussar som samtidigt kan ta en stor mängd passagerare. Eller om man så vill, en passagerarfärja som kan ta roro-last (roll on – roll off, fordon som kör på och av färjan).
Nästan samtidigt byggs systerfärjan Stena Britannica, som ska trafikera samma linje. Den är lika stor, men blir klar för leverans först i början av oktober.
– Stena Hollandica är vår baby, vi kommer att sakna henne så mycket, säger Heike Wiechmann, projektassistent på Nordic Yards.
Färjorrna blir de modernaste i världen, med lyxiga hytter – alla utrustade med Duxmadresser – och massor av restauranger, barer och andra attraktioner.
En avdelning har öppet dygnet runt. Det är en jättelång disk som kombinerar kafé, bar, information och butiker i en enhet. På nätterna servas den av en enda person, något som håller ned kostnaderna.