Göteborg-Kiel får de näst största färjorna
Världens två näst största färjor kommer att trafikera linjen Göteborg och Kiel under hösten. Antalet hytter minskar, men lyxen och bekvämligheten ökar.
Båda färjorna tas i trafik under 2010 mellan Hoek van Holland och Harwich.
De ersätter därmed de två färjor som hittills varit de största, och som nu alltså blir de näst största i världen. Dessa ska i stället gå mellan Göteborg och Kiel, och ersätter de fyra fartyg som i dag går mellan Göteborg och Kiel respektiver mellan Göteborg och Travemünde.
Av de fyra fartygen flyttas två till linjen Karlskrona-Gdynia.
Förändringen innebär alltså att två fartyg ersätter de nuvarande fyra som är i trafik mellan Göteborg och Tyskland (de som går mellan Göteborg och Travemünde är rena fraktfärjor).
Eftersom de nya fartygen är större än de nuvarande innebär detta att den totala lastkapaciteten bibehålls, samtidigt som miljövinsterna ökar. Exempelvis minskar CO2-utsläppen med cirka 30 procent.
Så här är det med namnfrågan (skärp uppmärksamheten nu, för det här är lite krångligt):
De två färjor som nu byggs i Wismar och som blir världens största övertar namnen från de två färjor som hittills trafikerat Hoek van Holland-Harwich – det vill säga Stena Hollandica och Stena Britannica.
De två färjor som hittills haft dessa namn – och som alltså är världens näst största – byter namn till Stena Scandinavica respektive Stena Germanica. Och de tar dessa namn från de färjor som hittills trafikerat linjen Göteborg-Kiel. Man kan uttrycka det så här: fartygen byts ut, men namnen stannar kvar på respektive linje.