23948sdkhjf

Rödgröna river upp kollektivtrafiklagen

I en debattartikel i Svenska Dagbladet lovar de rödgröna att riva upp kollektivtrafiklagen om de vinner valet.
”Vårt besked till väljarna i dag är att vi river upp beslutet om avreglering av kollektivtrafiken om vi kommer till makten.” Det skriver Lena Hallengren (S), Peter Pedersen (V) och Karin Svensson Smith (MP) i ett gemensamt uttalande på Svenska Dagbladets debattsida.

Riksdagen ska rösta om kollektivtrafiklagen 22 juni, och den träder i kraft 1 januari 2012 – förutsatt att alliansregeringen sitter kvar. Annars rivs den upp.

DE RÖDGRÖNA PARTIERNA hävdar att avreglering av kollektivtrafiken kan göra det möjligt för privata kommersiella aktörer att plocka russinen ur kakan på de lönsamma linjerna, och därmed riskerar kollektivtrafiksystemet att slås sönder.

”Den borgerliga regeringen verkar utgå från att kollektivtrafiken är en monopolmarknad. Detta är felaktigt. Det är en upphandlad marknad där hundratals privata aktörer återfinns”, skriver de tre politikerna.

”Kollektivtrafik är inte vilken vara som helst. Kollektivtrafik ger stora positiva effekter på miljön och samhällsekonomin, effekter som inte låter sig fångas upp av individens betalningsvilja. Det offentliga bör därför ta ett tydligt finansiellt och organisatoriskt ansvar för kollektivtrafiken”, skriver de tre.

DE HÄVDAR OCKSÅ att den nya lagen kommer att slå sönder det samordnade trafiksystemet. I stället vill de genomföra ”ett mycket offensivt förändringsarbete för att nå målet om en fördubblad resandeandel till år 2020”.

De tre rödgröna politikerna utlovar ökade offentliga investeringar i fordon, spår, bytespunkter och annan infrastruktur.

ARTIKELN MYNNAR UT i fyra vallöften: att anslå 9 miljarder kronor till en urban kollektivtrafik- och cykelsatsning under perioden 2011-2021, ytterligare 9 miljarder som pott för hela landet när det gäller infrastruktur med fokus på jobb och klimat, en Stockholmssatsning för att genomföra ett antal särskilt angelägna kollektivtrafikobjekt som i dag saknar finansiering (järnvägsnät, tvärförbindelser och spårvägar), samt en ny snabbutredning av kollektivtrafiken som ska ta fram förslag på hur målet om en fördubblad resandeandel ska kunna nås till 2020.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078