297 Volvobussar till Chile
Volvo Bussar har fått en order på 297 bussar till Chiles huvudstad Santiago. Bussarna ska användas i stadens effektiva transportsystem Transantiago.
BRT bygger på bussar med hög passagerarkapacitet, täta avgångar, hållplatser som tillåter snabb av- och påstigning och i många fall också separata körbanor för bussarna.
ETT SYSTEM som bygger på bussar är mycket flexibelt. Det klarar ofta att transportera lika många människor som ett spårbundet system, men till endast en bråkdel av kostnaden.
I Santiago heter BRT-systemet Transantiago. Det består av fem korridorer genom staden kompletterat med busslinjer som tar passagerna in till korridorerna.
SYSTEMET startades 2005 då Volvo Bussar fick en av sina största enskilda order någonsin, 1 700 bussar, varav en stor andel 18 meter långa ledbussar. Transantiago är det BRT-system i världen som har flest ledbussar från Volvo.
Den senaste ordern gäller 297 Volvo B7RLE som är 12 meter långa och har plats för 90 passagerare. Bussarna ska användas i två av korridorerna och på en matarlinje.
ORDERN KOMMER från tre av operatörerna i Transantiago: Express de Santiago, Alsacia och Veolia/Red Bus. Med dessa nya bussar kommer det att rulla fler än 2 500 Volvobussar i Santiago.
– En viktig anledning till vi fick den här ordern är kvaliteten och tillförlitligheten på våra bussar, säger Per Gabell , chef för Volvo Bussar i Latinamerika.
– En annan är vi strikt uppfyllt allt i avtalen kring de bussar vi levererat tidigare.
CHASSIERNA till de nya bussarna ska byggas i Volvos fabriker i Curitiba, Brasilien och i Borås, Sverige. Karosserna byggs av två eller tre karossörer i Brasilien. Leveranserna kommer att ske från maj till oktober i år.
/KL