23948sdkhjf

Nya entreprenörer tar över i östergötland

Som ett resultat av ÖstgötaTrafikens senaste trafikupphandling kommer två nya bussentreprenörer in på marknaden i länet samtidigt som två försvinner.
Busslink i Sverige AB och Nobina Sverige AB är nya, men välkända aktörer, som tar över trafik i Finspång respektive Norrköping. Totalt har trafik för cirka två miljarder kronor handlats upp.
Busslink i Sverige AB kommer att köra trafik i Finspångsområdet samt stadsdelsbussarna i Norrköping. Nobina Sverige AB kommer att köra landsbygdstrafik som utgår från Norrköping (exempelvis mot Skärblacka, Kimstad, Krokek och Valdemarsvik). Nytt i och med avtalen är att all trafik som utgår från Norrköping kommer gå på biogas.
Trafiken körs idag av Veolia Transport Sverige AB som förlorade flera avtal i och med upphandlingen.
– När vi nu får in två nya aktörer har vi tre av de stora nationella trafikföretagen hos oss, säger Paul Håkansson, vd för ÖstgötaTrafiken. Sammantaget kan vi även konstatera att avtalen totalt sett inte har blivit dyrare trots att kraven på förnyelsebara drivmedel har inneburit en viss kostnadsökning.
Vinnare av avtalet för länets all expressbusstrafik blev Stureforsbuss i Linköping AB. Detta avtal är värt cirka 1,2 miljarder kronor och sträcker sig över tio år med början juni 2012. Bakom avtalet finns ett samarbete mellan Stångåbuss trafik AB, Lingmerths buss AB, Ringarums busstrafik AB, Blåklintsbuss AB och Vadstena buss.
– Det här var en mycket intressant och spännande lösning, säger Paul Håkansson. Upplägget av expressbussavtalet ställde krav på en stabil entreprenör. Och det får vi verkligen nu. Vi får även en klar höjning av komforten för våra resenärer i och med att vi får in flera nya dubbeldäckare.
Ringarums busstrafik AB fortsätter köra busstrafiken mellan Valdemarsvik och Norrköping. Vikbolandstaxi 160000 AB får avtal på trafik i Rejmyretrakten.
Lingmerths buss AB tar, i samarbete med Blåklintsbuss AB och Vadstenabuss AB, över driften av tätorts- samt landsbygdstrafik i och kring Motala. Idag kör Veolia Transport denna trafik.
– All trafik i och kring Motala kommer i och med de nya avtalen att gå på förnyelsebara drivmedel, säger Paul Håkansson.
Lingmerths buss AB behöll även sina nuvarande avtal för trafik kring Mjölby och Ödeshög.
– Genom de nya avtalen tar vi ett mycket stort steg mot vårt mål att all vår trafik ska gå på förnyelsebara drivmedel senast 2015, säger Paul Håkansson.
I samband med att de nya avtalen träder i kraft höjs flera kvalitetskrav:
· Samtliga bussar som går i landsbygds- eller expresstrafik kommer vara utrustade med bälte.
· Samtliga bussar har automatisk brandsläckning i motorrummet.
· Alla bussar är tillgänglighetsanpassade genom så kallad låg entré eller genomgående lågt golv.
· Det blir ökade krav på förarnas formella kompetens, främst kopplat mot säkerhet.
· Alkolås är standard, precis som idag Av cirka 150 fordon är cirka 70 helt nya.
Förutom Veolia Transport förlorade även Orusttrafiken AB avtal vid upphandlingen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094