Turism är Jämtlands läns basnäring och omsätter 3,5 miljarder kronor per år. Av det kommer 500 miljoner kronor från internationella gäster, huvudsakligen norska.
Under onsdagen fick Jämtland Härjedalen Turism, JHT, besked om att deras projektansökan ”Marknadskommunikation och tillgänglighet för tillväxt inom exporterande turismnäring i Jämtlands län” beviljats.
Turism kommer därför tillsammans med länets destinationer att i tre år fokusera ännu mer på att locka internationella gäster.
Projektet ska stimulera samverkan mellan turismföretag för ökad export och ökade internationella marknadsandelar.
DESSUTOMska projektet arbeta med utbildning av regionala företag vad gäller nya marknader och dess kulturer och språk, genomföra exportfrämjande aktiviteter såsom marknadskampanjer, deltagande på mässor, press-/turoperatörsresor samt partnerskapsarbete mellan turismnäring, kommunikationsaktörer (exempelvis flyg och tåg) och turoperatörer.
Även insatser inom produktutveckling och ökad bokningsbarhet kommer att genomföras.
– Turismnäringen är viktig i vårt län och att locka fler besökare är viktigt för framtiden, säger
Mats Forslund, vd i JHT.
I PROJEKTETsamarbetar länets destinationer med JHT och andra samarbetspartners för att locka utländska besökare från länder som Holland, Ryssland, Norge, Tyskland, Italien, England och Danmark.
/KL