När säsongen nu är i full gång kan Rederi AB Göta Kanal konstatera att man går mot en av sina bättre kryssningssäsonger i modern tid. Tyskland är den marknad som ökat mest och intresset för denna turistattraktion är mycket stort.
– ANTALET TYSKA GÄSTERhar ökat med mer än 58 procent mot föregående år, och i kronor räknat är ökningen ännu större, säger chefen för Kanalbåtarna
Håkan Gullberg.
Efter att rederiet tappat den största agenten i Tyskland inför säsongen 2010 fanns en viss oro för hur företagets viktigaste utlandsmarknad skulle utvecklas.
i våra mest optimistiska beräkningar hade vi räknat med ett så positivt utfal, säger Håkan Gullberg.
– Vi har arbetat med strategiska agenter och vi har anlitat en egen PR-byrå i Tyskland. Vi har lyckats få med Göta Kanalkryssningarna i tysk TV och i de större dagstidningarna. Vi tror att det är detta arbete som nu ger resultat i bokningarna.
Även på de öviga marknaderna är siffrorna positiva – med undantag för USA, där bokningsläget är oförändrat mot föregående år. Totalt har antalet gäster ombord ökat med nästan 7 procent.
/KL