23948sdkhjf

Nytt ställverk ska ge ökad kapacitet

På söndag den 13 juni inleds ett stort och komplicerat arbete på Göteborgs Central. Det befintliga signalställverket ska ersättas med ett nytt, rapporterar Trafikverket.
Ställverksområdet i Göteborg är ett av världens största. Signalställverket är det så kallade ”hjärtat” i järnvägssystemet, och styr tågtrafiken via växlar och signaler. Det befintliga signalställverket på Göteborg C är 30 år gammalt och saknar möjlighet att kunna hantera mer tågtrafik. Ett nytt ställverk gör det möjligt att öka kapaciteten vilket är en förutsättning för att tågtrafiken i Göteborg med omnejd ska kunna utvecklas. Till exempel kan det nya dubbelspåret mellan Göteborg och Trollhättan inte tas i bruk som planerat 2012 om inte ställverket byts ut.
− Vi har förberett bytet mycket noggrant och vår målsättning är att genomföra bytet utan större störningar i tågtrafiken, säger projektledaren Anders Sundberg. Om störningar skulle uppstå får man inte glömma nyttan med projektet: vi framtidssäkrar järnvägen för att på sikt skapa en ännu bättre tågtrafik för alla.
Nytt ställverk gör också att risken för driftstörningar minskar och att felavhjälpningen blir snabbare. Den nya ställverksdatorn kommer att kunna hantera 1 500 objekt, det vill säga växlar, signaler och plankorsningsanläggningar.
Sommaren 2010 sker inkopplingen av nya ställverksdatorer. Den 13-20 juni används de nya datorerna för första gången i samband med den dagliga driften. Därefter görs uppehåll för justeringar och 29 augusti sätts det nya systemet i definitiv drift.
De efterföljande somrarna sker inkoppling av Hamnbanan och Göteborg-Kville (2011), Marieholmsbron-Sävenäs rangerbangård (2012), Olskroken (2013), Västkustbanan och Kust-till-kust-banan (2014), Västra stambanan (2015).
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.19