Stororder till Bombardier
Bombardier får order från Schweiziska järnvägen, SBB, på 59 tvåvånings intercitytåg av modellen TWINDEXX. Värdet på ordern är cirka 1,3 miljarder euro. Ordern innefattar också option på fler än 100 ytterligare TWINDEXX-tåg.
- I och med denna order befäster Bombardier i Västerås sin position som världsledande inom driv- och styrsystem, men också inom fordonsdynamik, ljud och vibrationer där kraven på TWINDEXX-tågen är satta på högre nivåer än tidigare. Särskilt spännande är att PM-motorn kommer till kommersiellt bruk, då denna har utvecklats och långtidsprovats i det svenska forskningsprogrammet Gröna Tåget/Regina 250, där Bombardier i Sverige har en ledande roll. Detta är ett bra exempel på hur svensk forskning och utveckling leder till globalt attraktiva produkter som stärker järnvägens långsiktigt fortsatta konkurrenskraft.
De 59 tågen består av totalt 436 luftkonditionerade vagnar med totalt över 36 000 sittplatser. Tågkonceptet har utvecklats av Bombardier Transportation Competence Center för dubbeldäcksteknik i Görlitz. Drivsystem och motorer är utvecklade av Bombardier i Västerås där även produktionen av dessa produkter kommer att ske.
Kännetecken för TWINDEXX-tågen är rymliga inre utrymmen, breda dörrar för av- och påstigning, tillgång till trådlöst internet och bekväma affärsklassvagnar. Tågen är utrustade med elektronisk passagerarinformation, nödkommunikationssystem samt videoövervakningsutrustning.
Krängningskompenseringen BOMBARDIER FLEXX Tronic WAKO är en av de viktigaste tekniska nyheterna på TWINDEXX-tågen och har utvecklats av Bombardiers kompetenscenter för boggie-design i Winterthur. BOMBARDIER FLEXX Tronic WAKO kompenserar den naturliga krängningen så att det blir bekvämare att åka för passagerarna samtidigt som tåget kan köra 15 procent snabbare i kurvorna, något som minskar restiden betydligt. Jämfört med andra lösningar som ibland framkallar åksjuka, kommer dessa vagnar att luta endast i mycket begränsad utsträckning.
Minskningen av energiförbrukningen med tio procent har uppnåtts tack vare ett urval av BOMBARDIER ECO4-produkter. Bombardiers MITRAC-permanentmagnetmotor är den enskilt mest bidragande faktorn, men också ECO4-teknik som ”Thermo Efficient Climatisation System” och ”Energy Management Control System”. Dessa bidrar både till bättre ekonomi över hela produktlivscykeln, till bättre ekologiska effekter och till tågens utmärkta prestanda.
Leverans av TWINDEXX-tågen kommer att inledas 2012, och de första fordonen kommer att rulla enligt vanlig tidtabell från och med december 2013. Alla 59 tåg kommer att vara levererade i slutet av 2019.