23948sdkhjf

Arriva slutar i förtid i Jönköping

Arriva Sverige AB, som kör tätorts- och förortstrafiken i Jönköpings kommun, har under våren meddelat Länstrafiken att man inte kommer kunna fullgöra trafikavtalet med den tolkning av avtalet som Länstrafiken gör gällande.
Länstrafiken har å sin sida haft invändningar mot hur Arriva utfört trafiken och det har förekommit debiteringar av viten i betydande omfattning.
- Vi ser att vi har två alternativ; antingen att hålla fast vid att Arriva ska fortsätta utföra trafik enligt avtalet med den tolkning vi gör eller med anledning av Arrivas inställning vidta åtgärd i enlighet med avtalet, i sista hand att häva avtalet, säger Länstrafikens vd Carl-Johan Sjöberg. En hävning skulle innebära omedelbara problem för resande, Länstrafiken samt Arriva och dess personal. Arriva och Länstrafiken är därför överens om att Arriva genom erläggande av viss ersättning till Länstrafiken möjliggör en förtida planerad avveckling av trafikavtalet. Detta medger förutsättningar för att ny trafikoperatör ska kunna tillträda efter ny offentlig upphandling och att det upprätthålls en kollektivtrafik under tiden tilldess ny operatör tillträtt.
Arriva kommer därför att köra vidare till den 18 juni2011 och fram till dess gäller nuvarande avtal och samma villkor.
- Vi bedömer detta som den långsiktigt bästa lösningen för resenärerna i Jönköpings tätorts- och förortstrafik, säger Carl-Johan Sjöberg.
Arriva är en aktiv och innovativ aktör som genom sina banbrytande kontraktsformer lyckats nå framgång ibland annat Helsingborg och Köpenhamn med en positiv resandeutveckling och nöjda kunder. Dessa incitamentskontrakt kräver innovativt samarbete från både trafikoperatör och huvudman.
- I Jönköping kör vi efter samma typ av kontrakt, men vi är inte eniga med Jönköpings lokaltrafik JLT hur samarbetet och trafikavtalet ska tolkas för att få fler och nöjda passagerare, säger Hans Nilsson, direktör för Arriva Sverige Nord.
Det innebär att den gemensamma verksamhetsutvecklingen inte är tillfredsställande för parterna och att Arrivas ekonomiska mål inte nås. Därför har Arriva tidigare inlett diskussioner och lagt fram en önskan om att avsluta kontraktet tidigare vilket JLT nu har beviljat.
- Jag vill poängtera att detta inte beror på kvaliteten i trafikens utförande, säger Hans Nilsson. Arrivas personalstyrka är professionell och vi har, förutom en svacka vid trafikstarten, en hög kvalitet och trafikservicegrad i Jönköping med 99,96 procent körda turer. Kvaliteten bekräftas av de kundklagomål som kommer in till JLT. Endast ett fåtal rör sig om faktorer som Arriva kan påverka.
Dialogen mellan Arriva och JLT har varit konstruktiv och genomförts i god anda och Arrivas verksamhet i Jönköping kommer att fortsätta i vanlig ordning, utan någon påverkan för resenärerna, fram till den 18 juni 2011.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.085