Med hjälp av den nya mobillösningen når förarna de mest besökta sidorna i det vanliga intranätet, det vill säga: meddelanden, senaste nytt, arbetsschema och semestersaldo. Intresset har varit stort, enligt Nobina. För varje dag som går testar fler och fler att logga in via sin mobiltelefon. Sedan lanseringen har över 400 förare använt den nya mobilversionen. En av dem är
Jan Sirkiäi Björknäs:
– Mitt liv har blivit enklare. Nu har jag tillgång till mitt arbetsschema när jag vill och var jag än är, säger han.
– Vi har utvecklat denna möjlighet för att göra det ännu enklare för våra bussförare att ta del av information. Vi valde att satsa på en mobilversion av förarnas intranät eftersom vi såg att många använde mobilen för att logga in på intranätet. Vi märkte också att en stor del använde en iPhone. Av den anledningen utvecklade vi två versioner, en för iPhone och en för övriga mobiler med modern webbläsare, säger
Bram Lauwers, systemansvarig på Nobina.
Redan under testperioden fanns ett tydligt engagemang från förarna. På bara några dagar anmälde sig 100 förare som betatestare, där målet var att 25 personer skulle delta.
– Jag behöver inte längre föra dubbla kalendrar och undviker därmed skrivfel. Jag har redan upptäckt ett fall där jag skulle missat rätt starttid om jag inte använt mobiltjänsten, säger
Lennart Bergman, förare i Malung.
De förare som inte loggar in med sin mobiltelefon drabbas inte av några problem. De gör som tidigare, loggar in via en dator med internetuppkoppling, hemifrån eller på bussdepån och får sitt arbetschema på det gamla vanliga sättet.