23948sdkhjf

Volvo presenterar ny intercitybuss

RESFORUM/TRAFIKFORUM var på plats i Göteborg när Volvo Bussar den 7 – 8 juli för europeisk fackpress presenterade den nya intercitybussen Volvo 8900.
Volvo Bussars nya intercitybuss Volvo 8900 är lättare, mer bränsleeffektiv och har lösningar som underlättar underhållet av bussen.

- Vi kan nu erbjuda våra kunder en mer miljövänlig buss som samtidig sänker deras driftskostnader, säger Stefan Guttman, Volvo Bussars stadsbusschef i Europa.

Alla är överens om att det krävs stora insatser för att minska den globala miljöbelastningen. Runt om i världen fattar politiker beslut om åtgärder för att sänka emissionerna, något som i högst grad påverkar bussbranschen.

Bussoperatörerna har krav på sig att välja fordon med lägre bränsleförbrukning och mindre emissioner än tidigare. Eftersom en stor del av städernas busstrafik finansieras av skattemedel, ställs dessutom kravet på bussoperatörerna att bli mer effektiva, att få ut mer busstrafik för de skattemedel som finns till förfogande.

- Volvo 8900 är ett svar på dessa krav, säger Stefan Guttman. Volvo 8900 är en intercitybuss som har en lägre miljöpåverkan och som har en rad olika lösningar som sänker operatörernas driftskostnader.

Volvo Bussar har idag två olika intercitybussmodeller i Europa, Volvo 8700 som byggs i fabriken i Wroclaw, Polen, med en kaross av stål och Volvo 8500 som byggs i fabriken i Säffle, Sverige, med en kaross av aluminium.

För nya Volvo 8900 har Volvo Bussar valt att skapa en helt ny kaross med en blandning av olika material.

- Med en sådan konstruktion kan vi använda de material som är bäst för olika funktioner, säger projektledaren Carl-Johan Ragnarsson. Vi har på så sätt lyckats sänka vikten och gjort de lättare och billigare för operatörerna att utföra underhåll och reparationer.

Karosstrukturen består av aluminumprofiler som skruvas ihop och taket är också gjort i aluminium. De stora fördelarna med aluminium är att det är lätt och rostfritt material. Fronten och bakmodulen är tillverkade av stål som bland annat har den fördelen att det är lätt att forma till en snygg design.

- Sidopanelerna är tillverkade av glasfiber och olika plastmaterial och de limmas fast, säger Carl-Johan Ragnarsson. Glasfiber och plaster är lätta material, det ger släta och snygga sidor på bussen och inte minst är sidopanelerna enkla att byta ut om de får en skada.

Tack vare den nya konstruktionen har Volvo Bussar lyckats sänka vikten på Volvo 8900 jämfört med föregångarna. Viktminskningen skiljer sig mellan de olika varianterna men det handlar om en minskning på 200-300 kg. Den lägre vikten innebär att bussen kan ta fler passagerare och den bidrar till lägre bränsleförbrukning.

Den nya konstruktionen ger en styv kaross som bidrar till bra körbarhet för föraren och en hög komfort för passagerarna. Med den nya konstruktionen är det också lättare att få till en mycket hög precision och byggkvalité.

- Med en karosstruktur istället för två som idag blir det också enklare för våra kunder på eftermarknaden, säger Stefan Guttman. Mekanikerna behöver bara kunna en variant och antalet reservdelar som måste hållas i lager blir klart färre. Den här fördelen kommer att bli ännu större de kommande åren eftersom vi kommer att använda samma karosstruktur på fler av våra stadsbuss- och intercitymodeller.

Med en och samma karosstruktur ökar också Volvo Bussars effektivitet. Företaget kan nu bygga Volvo 8900 i sina bägge fabriker i Europa och flytta produktion emellan dem beroende på efterfrågan.

Det ställs stora krav på busschaufförer som kör i stads- och linjetrafik. De måste ha fullt fokus på trafiken för att kunna köra säkert samtidigt som de ofta har stressiga tidtabeller att följa. Samtidigt skall de möta passagerarna på ett vänligt och positivt sätt.

Hur förarna sköter sitt arbete har stor påverkan på passagerarnas upplevelse, bränsleförbrukningen och slitaget på bussen och därmed också på bussens livscykelkostnad.

- Vi har därför lagt ner ett stort arbete på att skapa en ny förarplats som ger förarna de bästa möjliga förutsättningarna för att göra ett bra jobb under ett långt arbetspass, säger Carl-Johan Ragnarsson.

Volvo Bussar har intervjuat många bussförare, låtit dem testa olika varianter, gjort datasimuleringar och matematiska beräkningar, allt för att hitta de mest ergonomiska lösningarna.

Förarplatsen på Volvo 8900 har en lång rad inställningsmöjligheter för stol och ratt så att den passar alla oavsett om föraren är lång eller kort. Reglagen är placerade där förarna vill ha dem.

God sikt är av största vikt för en busschaufför. Sikten i Volvo 8900 är ypperlig med stora fönsterytor, tredelade backspeglar och som tillval en backkamera. Förarplatsen har en egen klimatzon och det finns generösa förvaringsutrymmen för chaufförens personliga tillhörigheter.

Volvo 8900 finns i olika varianter. När kunderna behöver en buss med bagageutrymmen finns en normalgolvsvariant på 12,2 och 13,0 meter. Den är utrustad med Volvos 7-litersmotor på 290 hk.

7-litersmotorn finns också i Volvo 8900 Lågentré 4x2 som finns i längderna 12,0 och 13,0 meter. För den som behöver plats för fler passagerare finns lågentrévarianten också som 6x2 i längderna 13,7 och 14,7 meter. Där kan kunderna välja med 7-litersmotorn och en 9-litersmotor på 380 hk.

- Vi har kunder som använder vår lågentré boggibuss som ren stadsbuss tack vare den höga passagerarkapaciteten, säger Stefan Guttman. Hittills har vi bara kunna erbjuda vår 12-liters motor, men nu får kunderna istället vår 7-litersmotor, med kraftigt reducerad bränsleförbrukning som följd, upp till 10 procent.

Volvo 8900 kommer inte att erbjudas som ledbuss men för de kunder som behöver en sådan intercitybuss, finns Volvo 8500 kvar i ledbussutförande med en stående 9-litersmotor placerade på sidan av bussen mellan de två främre axlarna. Även ledbussvarianten har den nya fronten med den mycket fina förarmiljön.

Låg bränsleförbrukning är det viktigaste för en låg livscykelkostnad och det bidrar i hög grad till en minskad miljöpåverkan. Den senaste generation av Volvos motorer är mycket bränsleeffektiva och med Volvo 8900 har företaget lyckats sänka bränsleförbrukningen ytterligare tack vare lägre vikt på bussen och nya växellådsprogram.

Volvo 8900 6x2 med 9-litersmotorn är utrustad med Volvos dokumenterat bränsleeffektiva växellåda I-shift, som i samband med införande av Euro 5 blev ännu effektivare. För övriga modeller kan kunderna välja växelådor från ZF och Voith med deras nya växlingsprogram Topodyn och Sensotop som anpassar växlingarna efter topografin vilket ytterligare sänker bränsleförbrukningen.
Både 7-liters och 9-litersmotorn uppfyller emissionskraven enligt Euro 5 och 7-litersmotorn också EEV. 7-litersmotorn kan också utrustas med partikelfilter som sänker utsläppen av partiklar ytterligare. Båda motorerna är anpassade för att köras på upp till 100 procent biodiesel.

Säkerhet är ett av Volvos kärnvärden och genomsyrar allt företaget gör. Volvo 8900 är i grunden en stabil konstruktion som klarar EUs rundslagningskrav R66. Bussen har elektroniskt styrda bromsar och boggivarianterna kan utrustas med ESP.

Samtliga säten kan utrustas med 2- eller 3-punkts säkerhetsbälten. Motorum och värmarutrymmen är utrustade med branddetektorer och motorrummen kan utrustas med sprinklersystem.

För att utöka passagernas trygget, har Volvo utvecklat en integrerad övervakningskamera som kan installeras i alla varianter av Volvo 8900. Volvo Bussar har också utvecklat ett alkolås speciellt anpassat för busstrafik. Motorn går att starta utan ett utandningstest, men bromsarna hålls låsta om chauffören som gör ett utandningsprov är onykter.

- En tillförlitlig buss med låg bränsleförbrukning är grunden för att bussoperatörerna skall kunna bedriva en effektiv verksamhet, men det räcker inte, säger Stefan Guttman. Det finns en rad andra faktorer som också påverkar livscykelkostnaden.

Volvo Bussar erbjuder därför tillsammans med Volvo 8900 ett paket med eftermarknadstjänster som hjälper kunderna att hålla nere driftskostnaderna.

- Det blir enklare för kunderna att kunna köpa allt de behöver i ett paket tillsammans med bussen och dessutom blir det mer ekonomiskt fördelaktigt, säger Stefan Guttman.

Paketet innehåller bland annat ett servicekontrakt där Volvo Bussar tar ansvar för underhållet och där kunden betalar ett fast pris per månad. Det går att välja mellan ett blått kontrakt där Volvo enbart sköter det löpande underhållet och ett guldkontrakt där Volvo också tar ansvar för alla reparationer och reservdelar.

- Fördelen för kunden är att de på förhand vet kostnaden för underhållet, säger Stefan Guttman. De kan också koncentrera sig fullt ut på trafiken eftersom det är vi som ser till att bussarna alltid är i bästa skick.

I paketet ingår också en utökad karossgaranti, en kurs i ekokörning för förarna och ett telematiksystem som gör att det går att följa bränsleförbrukningen per buss och förare. De förare som har onormalt hög bränsleförbrukning kan då få hjälp att hitta en körstil som sparar pengar och miljön.

- Kunden kan också komplettera paketet med den finansieringslösning som passar dem bäst via Volvos finansieringsbolag Volvo Financial Services, säger Stefan Guttman.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078