Under januari till maj 2010 var antalet registrerade bussar i västra Europa det lägsta sedan 2004, men det finns tecken på att turistbussmarknaden nått botten. Stadsbussmarknaden uppvisar en hög aktivitet i Norden och Spanien medan övriga Europa präglas av låg efterfrågan.
Bussmarknaden i Nordamerika är fortfarande hårt drabbad av lågkonjunkturen, och det finns inga tecken på återhämtning för turistbussar samtidigt som registreringarna av stadsbussar minskar. I Sydamerika förbättras marknaden för intercity- och turistbusstrafik samtidigt som aktiviteten inom stadsbussar är bra. I Asien har utvecklingen generellt varit mycket positiv och det finns en ökad efterfrågan på tunga bussar.
Under det andra kvartalet levererades 2 297 bussar, vilket är en minskning med 7 procent jämfört med 2 464 bussar under det andra kvartalet föregående år. Leveranserna ökade i Nord- och Sydamerika samt Australien medan Europa och Kina uppvisar lägre volymer. Under kvartalet uppgick orderingången till 3 081 bussar, jämfört med 3 204 bussar föregående år, vilket var en minskning med 4 procent.
Det andra kvartalet ökade nettoomsättningen med 12 procent till 5 253 miljoner kronor (4 676 ). Justerat för förändrade valutakurser steg nettoomsättningen med 12 procent. Rörelseresultatet uppgick till 259 miljoner kronor jämfört med -118 miljoner kronor det andra kvartalet 2009. Rörelsemarginalen var 4,9 procent jämfört med -2,5 procent det andra kvartalet 2009 som ett resultat av kostnadssänkande åtgärder genomförda under 2009 och en positiv marknadsmix.
Det rådande konjunkturläget och därmed variationerna i de olika marknaderna innebär fortsatt fokus på lönsamhet med nuvarande volymer och en fortsatt reducering av den totala kostnadsstrukturen.
Under det andra kvartalet har Volvo Bussar startat serieproduktionen av hybridbussar i fabriken i Polen och orderbanken är nu cirka 100 hybridbussar. Ett flertal viktiga leveransavtal undertecknades, bland dem en order på 240 turistbussar till ADO i Mexiko.