23948sdkhjf

Busslink begär överprövning av UL-upphandling

Busslink Sverige AB har begärt överprövning av Upplands Lokaltrafiks (UL) upphandling av regionbusstrafik 2010 i Uppsala län och yrkat att upphandlingen inte får avslutas, vilket innebär att kontrakt inte får tecknas innan något annat beslutas av rätten.
RESFORUM/TRAFIKFORUM/rt-forum.com har tagit del av uppgifter från tillförlitliga källor om att Busslink hade lämnat ett bud som var väsentligt lägre än de två övriga anbudsgivarna, det vill säga Nobina och KR-Trafik. UL var dock inte intresserad av att Busslink skulle använda sig av underleverantörer. För att få en förändring till stånd uppmanade UL Busslink att lämna ett anbud utan underleverantörer, något som Busslink inte gjorde.
När UL-medarbetare insåg detta kompletterades anbudsinformationen med vad man kallade ny information om att nya ägardirektiv gällde. Detta var dock ingen ny information, utan detta beslut fattades av styrelsen i UL under 2009.
Enligt uppgifter till RESFORUM/TRAFIKFORUM/rt-forum.com ska uppgifter om Busslinks anbud ha läckt ut till Nobina och KR-Trafik.
Busslink yrkar i första hand att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts, vilket innebär att samtliga kompletterande anbud med nya priser, lämnade efter UL:s skrivelse daterad 28 maj 2010 ska förklaras ogiltiga så att utvärderingen avseende pris kan göras om och bedömas efter de ursprungligen lämnade prisbilagorna från anbudsgivarna. I andra hand yrkas att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen ska göras om i sin helhet. Bolaget har i sin skrivelse utvecklat omständigheterna och grunderna för sin talan.
Tre trafikoperatörer har lämnat anbud när det gäller UL:s upphandling av regional busstrafik för Uppsala län. Det är Busslink i Sverige AB, Nobina Sverige AB och KR Trafik.
Efter att anbud hade lämnats i upphandlingen kontaktades Busslink av UL:s vd Malte Burwick. Malte Burwick var inte tillfreds med Busslinks anbud och ifrågasatte Busslinks lösning i anbudet med användande av lokala underleverantörer för del av trafiken. Busslink informerades i telefonsamtal mellan UL:s vd Malte Burwick och Busslinks vd Anders Lundström den 27 maj 2010 att Busslinks lösning inte var önskvärd och att UL övervägde att förkasta Busslinks anbud om Busslink inte själv skulle utföra 100 procent av trafiken.
UL:s ifrågasättande innebar att det ordnades ett förhandlingsmöte mellan UL och Busslink som hölls den 31 maj 2010 i vilket Busslink tillsammans med underentreprenören Sambus utvecklade sina planer på att använda lokala underentreprenörer för utförande av del av trafiken. Under mötet förklarade Busslink sin uppfattning att UL:s ifrågasättande saknade grund och påtalade sin rätt i enlighet med LUF (Lagen om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster) att använda underleverantörer för utförande av del av uppdraget. Efter ett drygt 30 minuter långt uppehåll i förhandlingsmötet meddelade UL att man motvilligt accepterade Busslinks användande av lokala underleverantörer. I direkt anslutning till det och som avslutning av mötet informerade UL att på grund av ett nyligen fattat beslut om att UL skulle ställa sig bakom fördubblingsprojektet skulle en förfrågan till anbudsgivarna om reviderade prissättning i upphandlingen sändas ut samma dag. Busslink ifrågasatte UL:s syfte med – och rätt – att begära priskomplettering som dock sändes ut samma eftermiddag.
Busslink lämnade ett kompletterande anbud i vilket Busslink sänkte sitt pris med 2,5 miljoner kronor. Den enda anledningen till Busslinks sänkning var att Busslink kände sig pressade av UL:s negativa inställning till Busslinks anbud. Nobina lämnade reviderat anbud i vilket priset sänktes med 24,7 miljoner kronor. KR-Trafik lämnade reviderat anbud i vilket priset sänktes med hela 40,7 miljoner kronor.
Busslink har via vissa kanaler och källor fått uppgifter om att UL har brutit anbudssekretessen och de övriga anbudsgivarna har fått information eller tydliga indikationer om Busslinks anbud och prisnivå av UL efter det att anbuden lämnats i upphandlingen. Busslink har vid frågor om detta till UL fått svar att något sådant inte förekommit. Busslink finner dock starka skäl att ifrågasätta riktigheten i detta svar.
Busslink undersöker nu själv genom initierad domstolsprövning UL:s hantering av upphandlingen.
- Påståendena om UL:s hantering i upphandling är av synnerligen allvarlig karaktär för tilltron till UL:s verksamhet och för branschen i sin helhet, säger Anders Lundström, vd i Busslink till RESFORUM/TRAFIKFORUM/rt-forum.com Branschens trovärdighet bygger på att de lagar och regler som finns för upphandling följs och att deltagande entreprenörer behandlas på lika sätt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062