23948sdkhjf

Botniatåg startar den 3 augusti

Med start den 30 augusti 2010 ansvarar SJ tillsammans med DB Bahn för Norrtågstrafiken, det vill säga tågtrafiken norr om Sundsvall.
Detta sker i samarbete genom det nybildade och gemensamägda bolaget Botniatåg som kör trafiken som Norrtåg i samarbete med SJ och DB Bahn.
Avtalet gäller i sex år med möjlig förlängning på maximalt fem och ett halvt år.
Den 30 augusti 2010 invigs Botniabanan med en begränsad trafik mellan Umeå och Örnsköldsvik. I augusti 2011 öppnas hela sträckan Sundsvall-Umeå. Avtalet innebär att hela Norrland öppnas för en mer utvecklad tågtrafik. Sammantaget blir det fler tåg och ökade resmöjligheter för resenärerna, även de som reser söderifrån. Ambitionen är att trafiken med Norrtåg, i samarbete med SJ och DB Bahn, ska bidra till ökat tågåkandet i samtliga norrländska län. Initialt blir det fem tur- och returavgångar dagligen mellan Umeå och Örnsköldsvik.
Botniatåg AB, som ägs till 60 procent av DB och 40 procent av SJ, förenar styrkan i SJs försäljnings- och distributionssystem med DB Bahns styrka i drifts- och kvalitetsfrågor och den gemensamma viljan att tågåkande ska bli en vana för norrlänningar.
Trafiken körs på uppdrag av Norrtåg AB, som ägs av trafikhuvudmännen i länen Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland. Norrtåg AB äger tågen och hyr ut dem till operatören Botniatåg. Gentemot resenäerna blir Norrtåg i samarbete med SJ och DB Bahn den tydliga leverantören av passagerartrafik, med en klar lokal norrlandsförankring. Botniatåg rekryterar egen personal och trafikledning med stationering i Umeå. Bedömningen är att Botniatåg kommer att anställa cirka 130 personer med placering i flera norrländska orter.
– Norrlänningar ska erbjudas en väsentligt bättre och mera frekvent tågtrafik, säger Jan Forsberg, vd för SJ. SJ finns redan i Norrland med SJ Norrlandståg. Nu lägger vi till Botniatåg vilket ytterligare förbättrar resmöjligheterna.
Michael Almenäs, vd för Botniatåg och även ansvarig för DB Regio Sverige AB, framhåller att det ör DB Bahn är en historisk utmaning att tillsammans med SJ att få uppdraget att utveckla trafiken för Norrtåg.
Sträckorna som omfattas av avtalet är: Umeå-Sundsvall, Umeå-Luleå, Umeå-Lycksele, Luleå-Kiruna-Narvik och Sundsvall-Östersund-Åre-Trondheim.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063