23948sdkhjf

Tågen rullar i Trollhättan

Sedan 2 augusti går tågen mellan Göteborg och Trollhättan som vanligt igen efter sommarens avstängning. Men ännu återstår två år innan arbetet med banan är avslutat.
Viktiga inkopplings-, markförstärknings-, och underhållsarbeten har genomförts på banan under avstängningen. På flera håll har arbetet pågått dygnet runt. På etapperna genom Ale kommun har det under sommaren byggts cirka fyra kilometer nytt spår. Omfattande markförstärkningsåtgärder har också genomförts.

– Arbetena har gått som planerat och nu fortsätter vi i hög takt för att klara ett färdigställande av projektet i december 2012, säger Bo Larsson , projektchef för BanaVäg i Väst, Trafikverkets utbyggnad av dubbelspår och fyrfältsväg mellan Göteborg och Trollhättan.

Den fem veckor långa avstängningen har bland annat inneburit att resenärer fått åka buss på sträckan och att godstrafiken gått på andra banor än normalt.

– Vi vill tacka alla resenärer, närboende och andra berörda för visat tålamod, säger Bo Larsson,

FAKTA/projektet BanaVäg
BanaVäg i Väst är utbyggnaden av dubbelspår och fyrfältsväg mellan Göteborg och Trollhättan. Med fyrfältsväg ökar trafiksäkerheten och det blir bättre flyt i trafiken. Dubbelspåret gör det möjligt att köra fler pendeltåg och godståg. Utbyggnaden sker etappvis och beräknas i sin helhet vara klar 2012.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078