Under maj 2010 genomförde (SP) tester av viltstängsel vid SPs anläggning i Borås. Målet var att utröna vilken typ av viltstängsel, utefter Sveriges vägar, som stått sig bäst efter att ha utsatts för den senaste vinterns kraftiga snötyngd.
SP genomförde därför en jämförande provning av tre typer av viltstängsel. Man fördelade en last på olika delar av stängslet och mätte kvarvarande deformation. Detta för att kunna simulera den snötyngd som nätet utsätts för i ett nordiskt klimat.
– Efter en sådan här vinter är det mer aktuellt än någonsin att verkligen veta att viltstängslet är konstruerat för nordiskt klimat, säger
Håkan Berntsson, ansvarig för Gunnebos Vägsäkerhetsverksamhet.
Vid testningarna genomfördes även simulering av ett vanligt förekommande scenario där ett större djur, ofta älg, står med frambenen på stängslet. Även där mättes nedböjning och kvarstående deformation.
påvisade Gunnebostängslet bäst resultat i testomgången, med en kvarvarande deformation som var mindre än hälften av övriga nätkonstruktioner.
– Det känns riktigt bra då vi alltid vetat att vår konstruktion med en ögleknut – den så kallade ringlocken – är den som vi skall använda i Sverige, säger Håkan Berntsson.
– Nu har SP vetenskapligt vidimerat det. Gunnebo kommer absolut att hålla fast vid denna beprövade och nu testade konstruktion.
/KL