23948sdkhjf

SJ: DN har fel!

Dagen Nyheter hävdar i en artikelserie att SJ halverat sina investeringar och minskat underhållet. Helt fel, enligt styrelseordförande Ulf Adelsohn och vd Jan Forsberg som här bemöter kritiken.
SJ verkar på kommersiella grunder, vilket kräver god lönsamhet för att kunna klara framtida investeringar och löpande utgifter. Detta är också helt i enlighet med det ägardirektiv som företaget fått och arbetar efter, skriver Ulf Adelsohn och Jan Forsberg .

Positivt är att människor vill åka tåg i en allt större utsträckning, vilket innebär att befintliga X 2000-tåg också nyttjas och slits mer. Det tillsammans med att tågen är 15- 20 år gamla innebär att de kräver mer underhåll. Vi har alla konstaterat att det på senare tid varit för många fordonsfel som lett till såväl opunktlighet som andra olägenheter för våra resenärer. Det är vi självklart inte nöjda med, skriver Ulf Adelsohn och Jan Forsberg.

I DN:s artikelserien påstås att SJ både halverat investeringarna och dragit ned på underhållet för att öka lönsamheten. Det är inte sant, enligt Ulf Adelsohn och Jan Forsberg. De senaste tio åren har SJ investerat 3 miljarder kronor i nya regionaltåg som trafiksattes 2004. Därtill beställdes 20 nya snabbtåg 2008 för 2 miljarder kronor som kommer i trafik under nästa år. De nya tågen blir ett komplement till X 2000 - flottan. Det senaste året har SJ även rustat upp InterCity - tågen för drygt 400 miljoner kronor.

Underhålls- och säkerhetsfrågor är av central betydelse för SJ:s verksamhet. De senaste fem åren har SJ ökat underhållet med 10 procent per år från cirka 250 miljoner kronor till 335 miljoner kronor per år vilket motsvarar 1,4 miljarder kronor för hela perioden. Samtidigt har SJ därutöver under samma period investerat omkring 600 miljoner kronor i X 2000-flottan avseende komfort- och teknikförbättringar, det uppger Ulf Adelsohn och Jan Forsberg.

Under hösten planerar SJ att förelägga sin styrelse ett förslag till investeringsbeslut om ytterligare 20 nya snabbtåg som till del ska ersätta nuvarande X 2000 fordon . Det är en investering som beräknas uppgå till runt 6 miljarder kronor.

SJ uppfyller alla krav som ställs av Transportstyrelsen för att få bedriva kommersiell tågtrafik. Underhållet av X 2000-tågen genomförs helt i enlighet med de föreskrifter som utarbetats av fordonstillverkaren. SJ är, som alla andra tågoperatörer, beroende av Trafikverkets leveransförmåga då infrastrukturen är en så integrerad del av SJ:s produktion att de förutsättningar banan ger, bestämmer också i hög grad SJ:s möjlighet till framgång vad gäller att köra tåg på tid.

Med de åtgärder vi har genomfört och kommer att genomföra hoppas vi att SJ bättre ska kunna leva upp till de förväntningar som vi själva och våra medarbetare och kunder ställer, skriver Ulf Adelsohn och Jan Forsberg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064