Rödgröna kör spårvägsbuss
Den rödgröna oppositionen, S-MP-V, lovar kortare restider med nya direktbussar som ska följa den sträckning som Spårväg syd skulle ha haft – Skärholmen-Älvsjö-Flemingsberg.
– Redan idag är behoven av utbyggd kollektivtrafik stora på Södertörn. Fram till dess att Spårväg Syd är klar måste busstrafiken förstärkas radikalt mellan östra och västra Södertörn, annars hindras arbetet med att locka fler företag att etablera sig och skapa fler jobb. Bristerna i kollektivtrafiken måste bort så att tillväxten får ett bättre stöd, säger Lars Dahlberg , oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.
– Många människor på Södertörn har inget bra alternativ till att ta bilen. Det är inte rimligt att det ska ta tre gånger så lång tid att resa med SL i södra länet. Med snabba direktbussar mellan centrala knutpunkter kortar vi restiderna och erbjuder ett mer attraktivt sätt att resa på. Det måste gå fortare att resa klimatsmart på tvären i Stockholms län, säger Raymond Wigg , oppositionslandstingsråd för Miljöpartiet.
– I Stockholm finns en snedfördelning av resurserna mellan länets norra och södra delar. Därför vill vi Rödgröna komma igång med bygget av Spårväg Syd redan 2013. Genom spårvägen får Södertörnsborna kortare resväg till servicen i Skärholmen och Kungens kurva samtidigt som de boende i Skärholmen får närmare till högskola och sjukhus, säger Gunilla Roxby Cromvall , ansvarig landstingspolitiker i trafikfrågor för Vänsterpartiet.