23948sdkhjf

Ge oss trafiken, UL!

Busslink accepterar inte att UL:s upphandling stoppas. Ge oss trafiken, annars överväger vi att kräva skadestånd, säger Anders Lundström, vd för Busslink.
Det var tre bussbolag som lade anbud på den aktuella regionbusstrafiken för Upplands Lokaltrafik, UL: Nobina, Busslink och KR Trafik. KR Trafik utsågs som vinnare av UL i mars i år. Men Busslink tyckte det hela verkade egendomligt och beslöt sig för att överklaga upphandlingen.

– Den här historien är riktigt trist. Det började med att vi överklagade upphandlingen eftersom vi tyckte att den sista anbudsrundan såg litet konstig ut. Det verkade som om de andra budgivarna plötsligt justerat sitt pris på ett sätt som antydde att de vista var vi hade lagt vårt bud, säger Anders Lundström , vd för Busslink.

Snart fick Anders Lundström och Busslink klart för sig att åtminstone Nobina och sannolikt också KR Trafik fått information om Busslinks bud direkt inifrån UL:s huvudkontor.

– Uppgifterna om att våra konkurrenter blivit informerade om vårt bud kunde vi inte skriva i vårt första överklagande, det är svårt att hänvisa till rykten. Men innan vi lämnade in vårt andra överklagande så hade uppgifterna om läckan redan refererats i media. Därmed kunde vi ta med uppgiften att vårt bud läckt ut till våra konkurrenter i den senare skrivelsen där vi samtidigt krävde att det omedelbart skulle ske en muntlig förhandling med Nobina och KR Trafik.

– Innan UL skulle svara på Länsrättens krav gick man då ut i måndags och erkände läckan. UL erkänner plötsligt att informationen om vårt anbud lämnats till Nobina och Nobina själva har också meddelat att de fått informationen och att fler fått samma information – vilket måste innebära att KR Trafik också fått veta nivån på vårt bud.

Busslink begärde först att Länsrätten skulle kräva en muntlig förhandling mellan alla Nobina och KR Trafik. Genom UL:s agerande ligger dock hela ärendet hos Länsrätten.

– UL har alltså erkänt att man läckt information på ett felaktigt sätt. De har ensidigt vänt sig till Länsrätten med en begäran om att få avsluta upphandlingsprocessen, säger Ander Lundström.

Men att upphandlingen skulle göras om får Anders Lundström och Busslink att se rött:

– Vi anser att upphandlingen inte behöver göras om, vi tycker det ska ske en rättning på så sätt att de prisjusteringar som gjordes i andra rundan ska strykas och att vi får trafiken, säger Anders Lundström.

Bollen ligger hos Länsrätten. Antingen väljer Länsrätten att följa Busslinks begäran eller så går man UL:s linje och beslutar att upphandlingen ska göras om. Trafikstart för den aktuella regionbusstrafiken är 12 juni 2011, så ännu finns tid att hinna få fram de bussar som behövs. Skulle processen dra ut på tiden långt in på hösten blir det dock mycket svårt att hinna få allt på plats inför trafikstarten. Det tar åtta, nio månader att få en buss levererad.

– UL kan inte påbörja en ny upphandling förrän det här är avgjort. Om det skulle bli så olyckligt att Länsrätten beslutar att upphandlingen ska göras om kommer vi att överväga att begära skadestånd. För det är uppenbart att vi lidit skada av det som skett, säger Anders Lundström.
KR Trafik som vann upphandlingen är inte heller tilltalade av att upphandlingen ska göras om – troligtvis gör de gemensam sak med konkurrenten Busslink.

– Det är inte omöjligt att vi kommer att bestrida UL:s beslut att ta om alltihop. Vi rådgör nu med våra jurister om hur vi ska gå vidare, sa Linda Sahlén , vd för KR Trafik till UNT i veckan.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064