Trafikverket drog nyligen igång pilotdriften av sitt nya utropssystem som bygger på en syntetisk röst, ”Järda”. Bakom rösttekniken står Acapela, som utvecklar röster genom talsyntes. Trafikverket sköter utropen på de flesta tågstationerna i Sverige och dagligen görs uppemot 20 000 utrop om ankomster, avgångar, tidtabelländringar och förseningar. Utropen har skett via telefonlinjer av Trafikverkets informatörer vilket har lett till bristande ljudkvalitet och missförstånd bland resenärerna (vissa röster har låg hörbarhet).
– Vi har fått mycket klagomål på hörbarheten och samtidigt visar våra egna undersökningar att utropen är en av de informationskällor som resenärerna tycker är viktigast .Med den nya syntetiska rösten Järda (förkortning för JÄRnvägsDAmen) blir arbetet med utropen betydligt mer flexibelt och ljudkvalitén är mycket hög, säger
, ansvarig för Trafikverkets trafikinformationssystem.
Acapela, ett företag med svenska rötter från KTH och ledande inom röst- och talteknologi i Europa, har tagit fram rösten efter omfattande inspelningar och lingvistiska analyser.
– Röstkommunikation har tidigare ofta byggt på förinspelade röster, men det är väldigt begränsande. Genom en syntetisk röst slipper man vara låst vid inspelade fraser och kan kommunicera exakt vad man vill med hög kvalitet, säger
, vd för Acapela Group.
Ännu är kännedomen om talsyntesens möjligheter förvånande låg, men det finns ett stort behov av röstlösningar bland företag och det blir vanligare att skaffa en ”egen” röst. Nyligen sjösattes utropssystemet i Hallsbergs driftledningsområde och under det kommande året sker implementeringen på alla stationer, cirka 300. I systemet kan informatörerna enkelt skapa nya textmeddelanden som omvandlas till Järdas tal. Det bli nu också enklare att styra och automatisera utropen.