Rivstart för Hammarötrafiken
Med ny linjedragning, nya fordon, upprustning av hållplatserna och rejält tätt mellan turerna ska Värmlandstrafik fördubbla antalet resor på Hammarö till en miljon per år vid utgången av 2013.
– Hammarö är en av de kommuner i Sverige med störst utpendling. Trafiksystemet är tungt belastat. Vi vill avlasta vägnätet till förmån för kollektiva lösningar som är både säkrare och mer miljövänliga än bilresorna, säger Värmlandstrafiks vd Lars Bull .
Det nya trafiksystemet binder ihop regionen på ett tydligare sätt. Turerna går tätt och vid samma tidsintervall. Det ger resenärerna en stor valfrihet. Fyra av linjerna går var trettionde minut och de flesta passerar genom Skoghalls centrum där busstrafiken blir mycket tät.
– I marknadsföringen talar vi om tiominuterstrafik. Egentligen är det tätare än så eftersom det, dagtid, på vardagar är åtta avgångar i timmen från Skoghalls centrum till Karlstads centrum, säger Lars Bull.
Nobina, som ska köra trafiken (linje 900-903), har beställt helt nya fordon som är anpassade för funktionshindrade. Bussarna har lågt golv vid den främre och mittersta ingången. Det gör det lätt att gå ombord och komma av. De är av tätortstyp som även kan ta stående passagerare vid behov, stolarna är bekväma med fällbara ryggstöd och självklart finns det luftkonditionering ombord. Bussarna är utrustade med invändiga och utvändiga högtalare för hållplatsutrop samt invändiga digitala skyltar för nästa hållplats. För att öka tryggheten för resenärer och förare är övervakningskameror monterade.
I samarbete med Hammarö kommun och EU-projektet Full Koll kommer Värmlandstrafik successivt att nyanlägga och upprusta hållplatser. Det handlar bland annat om anpassningar för funktionshindrade, cykelparkeringar, nya väderskydd och belysning.
– Det kommer göras investeringar för 20 miljoner kronor där Hammarötrafiken
trafikerar, säger Lars Bull.