Gles kollektivtrafik i ånge
16 september genomförs en internationell konferens om kollektivtrafik i glesbygd. Samtidigt invigs Byabussen som ska trafikera vägrarna väster om Ånge.
Kanske får fler länstrafikbolag med mycket glesbygdstrafik inspiration av konferensen i Ånge, kallad Projektet RTS, som samlar deltagare från glesbygdsregioner i andra länder. Bland deltagarna fem projektutövare som kommer att visa upp sina resultat: Hemmalaget Västernorrland möter trafikutövare från östra Island, trafikpusslare från Dumfries och Galloway på Shetlandsöarna och trafiktråcklare från Norra Karelens län i östra Finland (hela Nordens varmaste plats; staden Joensuu hade 37,2 grader varmt i juli!*).
Förhoppningen är att konferensdeltagarna ska ventilera och ta till sig nya, innovativa kollektivtrafiklösningar som verkligen kan fungera i glesbygd. Flera försöksprojekt har genomförts under ett år i de deltagande deltagarnas hemländer. Dessa projekt kommer att presenteras i detalj under konferensen i Ånge.
Projektet har nu gått in i en ny fas och de fem olika projektdeltagarna ska inom kort starta upp försöksverksamhet inom respektive region. Alla dessa projekt kommer att presenteras under under konferensdagen i Ånge. RTS partner i Västernorrland kommer, i anslutning till konferensen, inviga sitt pilotprojekt ”Byabussen” i Kölsillre.
– Kollektivtrafik är något som berör och engagerar oss alla. – I de glest befolkade områden måste vi se över vår verksamhet för att hitta lösningar som kan ge en bättre service utan att öka kostnaderna, säger Henric Fuchs , projektledare för Västernorrlands del i det glesbygda kollektivtrafikprojektet.
* ) Joensuu, Norra Karelens län i Finland, uppmätte +37,2 grader den 29 juli i år. Varmare än så har det inte varit i Norden sedan 29 juni 1947 då svenska Målilla uppmätte +38,0 grader. Ett rekord som lyckats överleva i Norden i över 63 år!