Spårbilar är trafiksystemet för framtiden, enligt entusiasterna: Flexibel som en bil, men tyst och avgasfri. På Coop Forum vid Värmdö Marknad i Charlottendal kommer en fullskalig spårbil att vara uppställd till allmän beskådan. Den är inramad av en utställning som visar hur ett spårbilssystem kan se ut och fungera i Värmdö kommun.
– Det är verkligen roligt att Värmdö, som arbetat så länge med spårbilar, nu får visa hur det kan se ut, säger
(C), kommunalråd i Värmdö och ordförande i Nätverket KOMPASS, som redan 2005 tog upp frågan i en motion i Värmdös kommunfullmäktige.
Förutom vagnen finns information om spårbilar i allmänhet, Värmdös planer, bilder och filmer. På plats finns också experter och lokala politiker som kan svara på frågor.
– Det ska bli intressant att se hur spårbilar kan se ut i stadsbilden, säger
, ordförande i Resenärsforum – en konsumentorganisation för kollektivtrafik.
Efter invigningen arrangeras ett seminarium om framtidens kollektivtrafik där bland andra
Yvonne Blombäck(MP), ledamot i SL:s styrelse, och
Ingmar Andréasson, professor vid KTH, kommer att tala. Seminariet avslutas med en paneldebatt om trafikfrågor där fler representanter från SL deltar.
Ännu har inget fullskaligt spårbilssystem byggts i Sverige eller någon annanstans i Europa. Men frågan lever och senare i höst ska det avgöras var en första pilotbana kan tänkas byggas i Sverige. Spårbilar kan inte ersätta annan kollektivtrafik som tunnelbana, spårvagn och buss. Men spårbilen kan komplettera inom områden med många och korta person och godstransporter, enligt förespråkarna. Hur ett eventuellt svenskt pilotprojekt ska finansieras är dock ännu inte helt uppenbart, kostnaden per byggd kilometer ligger i klass med vad det kostar att bygga spårväg, enligt de beräkningar som gjorts.