23948sdkhjf

östgötapendeln hotad

Redan till kommande vinter finns stor risk att Östgötapendeln drabbas av sämre avgångstider och längre restider. Det är i så fall Trafikverkets fel, enligt ÖstgötaTrafiken.
Försämrade avgångstider kommer att drabba alla östgötar som dagligen arbets- och skolpendlar. Effekterna kan bli längre arbets- och skoldagar, senare dagishämtning, på sikt sjunkande huspriser och familjer som tvingas flytta från dagens pendeltågsorter. Allt enligt Östgötatrafikens beräkningar.

– Vi känner en mycket stor oro för vad som händer. Kapacitetsbristen på stambanan börjar nu bli än mer tydlig och det drabbar i slutänden våra kunder som idag får sina dagar att fungera tack vare pendeln, säger en bekymrad Göran Ekdahl , ÖstgötaTrafikens styrelseordförande.

Bakgrunden till ÖstgötaTrafikens oro är att Trafikverket, som tilldelar alla tågoperatörer plats på banan, väljer att prioritera annan trafik framför Östgötapendeln. Under många år har pendeln haft regelbundna avgångstider och resandet har ökat kraftigt ända sedan tågen togs i trafik.

Trafikverkets prioriteringar innebär att vissa pendeltågsavgångar riskerar att flyttas, något som får stor påverkan även för busstrafiken och alla dessa resenärer. Vid andra tider vill Trafikverket att pendeltågen ska vänta in annan nationell trafik vilket leder till längre restider och missade bussanslutningar för pendelns resenärer.

– En av Östgötapendelns stora fördelar är att den under alla år har haft regelbundna avgångstider. Östgötarna kan tidtabellen utantill men så kommer det inte bli om vi inte lyckas övertyga Trafikverket om alla negativa effekter deras dåliga prioriteringar får. Och det i en tid då vi har satsat miljoner på nya tåg. Det här är en ödesfråga för pendelns framtid! säger Jörgen Oskarsson , vice styrelseordförande i ÖstgötaTrafiken.

ÖstgötaTrafiken är även kritiska till Trafikverkets kortsiktiga planering. Ytterligare tågoperatörer är på väg in i takt med att tågtrafiken avregleras och under 2012 hotar rent kaos att bryta ut.

– Fler trafikföretag kräver system och regler för hur kapaciteten avvägs och fördelas. Trafikverkets regler är inte anpassade till de intressekonflikter som vi nu kan se framför oss. Trafikverkets tilldelning av kapacitet är ettårig, i september beslutas om kapaciteten från december. En sådan kortsiktighet är inte godtagbar och inte heller kostnadseffektiv, pendeltågstrafik behöver mera långsiktiga och stabila förutsättningar, säger Paul Håkansson , vd för ÖstgötaTrafiken.

ÖstgötaTrafiken har under flera månader stridit för att få behålla Östgötapendelns tider. Trafikverket har dock inte tagit hänsyn till de negativa effekter som förändringarna kan få och diskussionerna mellan Trafikverket, ÖstgötaTrafiken och andra tågoperatörer ha därför slutat med att ÖstgötaTrafiken begärt så kallad tvistlösning. Inom de närmaste veckorna avgörs pendelns framtid och östgötarnas möjligheter att behålla sin stabila tågtrafik.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11