Trafikcenter i Kumla, under ledning av Christer Svensson, vd, och Tomas Lidén, driftansvarig, har utformat ett gediget program för tävlingsdagen.
Finalisternafår genomföra teoriprov, halkkörning, manöverkörning, sparsam körning och – nytt för i år – en katastrofövning, som huvudpartnern Trygg-Hansa är initiativtagare till.
– Vi har valt att gå in som huvudpartner i Bussförar-SM för att vi ser tävlingen som ett led i vårt skadeförebyggande arbete, säger
Lars Nilsson, chef för Trygg-Hansas Skadestop-verksamhet.
VDL Bus Sweden AB har i år valt att ställa upp med fabriksnya bussar som används i tävlingarna under finaldagen.
– Vi ser detta som en viktig led i utvecklingen, att kunna presentera det senaste för förarna, säger
Kenthy Holmgren, vd för VDL Bus Sweden AB.
Antaletdeltagare i Bussförar-SM har ökat för varje år. Denna gång var det 252 förare som anmält sig.
– I våras tog riksdagen beslut om att sänka körkortsåldern för bussförare till 18 år och öppna upp för en gymnasieutbildning. Ett efterlängtat beslut för en bransch som kan erbjuda många nya jobb, säger
Anna Grönlund, förbundsdirektör för Bussbranschens Riksförbund.
– Genom Bussförar-SM visar vi upp bussföraryrket och den komplexa kompetens som behövs. Förhoppningsvis kan det inspirera unga tjejer och killar så väl som äldre att satsa på en framtid som bussförare.
Tävlingenarrangeras gemensamt av Svenska Bussbranschens Riksförbund och tidningarna RESFORUM och TRAFIKFORUM.
Samarbetspartners är Trafikcenter i Kumla, Eco2Trainer, Persontrafik och VDL Bus Sweden AB. Huvudpartner är Trygg-Hansa. Partners är BuA, KFS, Nobina, Kommunal, Busslink, Axelssons Trafikskolor, Rasta och Cambist.
/KL