Upphandlingen – som har pågått i 1,5 år – avser ett omfattande Meeting Management uppdrag där traditionell affärsreseservice kompletteras med rådgivning och tjänster för virtuella möten samt ett utvidgat ansvar för Volvos interna reserelaterade information, upphandling av leverantörsavtal och efterlevnad av rese- och mötespolicy.
– Volvoär en av Sveriges absolut största köpare av affärsreserelaterade tjänster och vi är väldigt stolta över det förtroende som VIA har fått med detta uppdrag, säger
John Lundmark, vd för VIA Travel.
– Avtalet är banbrytande och visar att vi tänker helt rätt när vi har utvecklat nya modeller och synsätt som fokuserar på kundens behov av att hantera deras möten. Rådgivningen och bokning av resor är en viktig del av vårt ansvarstagande för kundens inköpsprocess men genom att tänka i vidare banor förbättrar vi vår service och hjälper kunden att effektivisera sina möten.
träder i kraft den första januari 2011. Beräknad årsvolym är drygt 400 miljoner kronor. VIA Travel kommer att utöka verksamheten i Göteborg med ett eget servicecenter för Volvos mötes- och reserelaterade tjänster.
VIA Travel har mer än 100 kontor och 1 400 medarbetare i Danmark, Finland, Norge och Sverige.
I Sverigehar VIA Travel egna kontor från Umeå i norr till Malmö i söder. VIA Travel Group med franchise-verksamheter har en årlig omsättning på 10,5 miljarder svenska kronor.
VIA Travel är kvalitetscertifierat och partner i den internationella resebyråkedjan Radius.
/KL