SJ ska öka punktlighet och service
En stor satsning pågår inom en rad områden för att förbättra service, komfort, punktlighet och information för SJ:s resenärer, både i normala och störda trafiksituationer.
– Dessutom förstärker vi vår trafikledning med en särskild kundgrupp, vi förbättrar trafik- och kundinformationen och vår frontlinjepersonal får utökade mandat att agera i störda lägen, säger Jan Forsberg vd för SJ. Vi fortsätter att investera i underhåll och komfort. Från 2011 tredubblas teknikinvesteringarna motsvarande 350 miljoner kronor per år i X 2000-flottan. 2011 sätts 20 nya snabbtåg i trafik, vilket innebär 5 000 nya säten. SJ ser nu över förutsättningarna för att köpa nya höghastighetståg som kan gå i 250 km/h, en investering på cirka 6 miljarder kronor.
SJ redovisar ett resultat före skatt på 340 miljoner kronor (170) för andra kvartalet och nettoomsättningen uppgick till 2 333 miljoner kronor (2 223). Under första halvåret blev resultatet före skatt 220 miljoner kronor (251) och omsättningen uppgick till 4 311 miljoner kronor (4 334).
– Årets andra kvartal har varit mycket bra vad gäller det ekonomiska resultatet, säger Jan Forsberg. Ett par viktiga anledningar till detta är dels det pågående effektiviseringsprogrammet och dels vår förmåga att snabbt kunna ta hand om det extra resebehov som uppstod genom det askmoln som trängde in över svenskt luftrum och hindrade en del av inrikesflyget. SJ har en starkt finansiell ställning och har de medel som behövs för att både investera i nya tåg och i löpande underhåll. Försäljningen fram till halvårsskiftet ligger ungefär på samma nivå som i fjol. Vi tror på en långsiktig positiv utveckling för tågresandet i allmänhet och för SJ i synnerhet.