23948sdkhjf

Motorvägsbussen livsfarlig!

Att stå i en motorvägsbuss är livsfarligt! Den salvan levererar intresseorganisationen Vi Resenärer som ilsknat till på SL som inte klarar sittplatsgarantin på motorvägsbussarna.
En buss som kör på motorväg i 90 km/h med stående passagerare är som en krutdurk i trafiken. När smäller det? frågar Vi Resenärer retoriskt. I Stockholm har politikerna länge talat om sittplatsgaranti, det vill säga att ingen ska behöva stå på en buss över huvud taget. Man avser i det fallet dock endast de bussar som kör på motorvägar. Det har också talats om att bussar med stående ska få framföras i högst 70/km tim.

Så här långt är detta bara prat, enligt Vi Resenärer. Dagligen körs fullpackade ledbussar i hastigheter kring 90 km/tim på motorvägar i Stockholms län. Hela mittgången kan vara fylld med stående resenärer. Värst är att se barn som står där utan att veta hur viktigt det är att hålla i sig ordentligt. Många gånger ser man ungdomar som krupit upp på hjulhusen och som skulle fara fram som raketer vid en hastig inbromsning, för att inte tala om hur det skulle gå vid en eventuell olycka.

Även om många bussar, men inte alla, är utrustade med säkerhetsbälten är det inte många som använder dem. Och intresseorganisationen Vi Resenärer klandrar inte sittande passagerare som struntar i bältet:

– Logiskt sett, varför ska sittande resenärer behöva bälta sig när bussen är packad med stående? undrar intresseorganisationen och fortsätter:

– Bussbranschen säger att det är säkrare att åka buss än bil. Det är en dålig ursäkt för att hantera resenärer på detta sätt. Det är som att säga att en bilförare som inte krockat på 10 år ska inte behöva säkerhetsbälte längre.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079