23948sdkhjf

Ny upphandlingsmodell framme

En ny upphandlingsmodell för kollektivtrafiken som syftar till ökad samhällsnytta, fler resenärer eller mer kommersiell trafik har tagits fram av WSP.
WSP Analys & Strategi har genomfört ett forskningsprojekt som syftade till att utveckla en upphandlingsmodell som tar tillvara de olika kollektivtrafikaktörernas drivkrafter. I rapporten lämnas en rad rekommendationer för hur kollektivtrafiken bör organiseras.

För att ta tillvara nätverkseffekterna och resenärernas behov av sam- ordning inom kollektivtrafiken är ett sammanhållet helhetsansvar att föredra framför marknadsmodeller med stor frihet för trafikföretagen. Det kommer att bli svårare, dyrare eller kanske till och med omöjligt att använda incitamentsavtal i den upphandlade kollektivtrafiken när marknaden för kollektivtrafik öppnas eftersom osäkerheterna för trafikföretagen kan bli för stor. Detta är ett av skälen varför ensamrätten för den upphandlade trafiken bör behållas om man vill öka antalet kollektivtrafikresenärer.

De politiska församlingarna bör stärka sin ägarstyrning av trafikhuvudmännen. Risk- och ansvarsfördelningen inom kollektivtrafiken behöver förändras. Kollektivtrafiken bör utformas utifrån vad som är samhällets mål för trafikförsörjningen för att man samtidigt ska kunna säkerställa samhällsintressen, öka samhällsnyttan och producera kollektivtrafik effektivt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.376