23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Spårbilsutredning för Vectura

Vectura utreder var Sveriges första fullskaliga pilotanläggning för spårbilar ska byggas. Kampen står mellan tre svenska städer som alla anser sig vara bäst lämpade.

Spårbilar är små helautomatiska, förarlösa rälsfordon för 4-6 personer på egen bana uppe i luften som inte tar plats från befintliga vägar. Spårbilen, av vissa kallad spårtaxin, bygger på att man programmerar in sin destination och automatiskt körs dit snabbaste vägen utan stopp. Trafikverket har gett Vectura uppdraget att utreda förutsättningarna för att bygga upp sådan trafik och var man ska bygga den första spårbilsbanan.





– På Vectura har vi stort fokus på att analysera och utvärdera framtida hållbara transportsystem. I spårbilsuppdraget ska vi bland annat utreda attraktivitet och marknadsförutsättningar, stadsbild, tillgänglighet, och se på tidigare genomförda studier. Utifrån det kommer vi även föreslå vilken stad som är mest lämplig för ett spårilsystem, säger

Helene Ljungqvist

på Vectura som är projektledare för utredningen.





Resultatet av utredningen kommer att vara underlag till Trafikverkets rekommendation till regeringen i slutet av oktober.





Kamp mellan tre städer

Näringsdepartementet har tidigare analyserat vilka kommuner som skulle kunna vara lämpliga för en pilotbana. Tre städer kvartstår som är intresserade av att medfinansiera ett spårtaxisystem. Det är Stockholm, Uppsala och Södertälje. Rt-forum.com har tidigare rapporterat om Stockholmsprojektet där spårbilar ska knyta samman Tekniska Högskolan med Universitetet och kanske också involvera Karolinska Institutet. Om en månad får vi veta mer om var, hur och kanske när en spårbilsbana i full skala kommer att byggas – om finansieringen av den går att lösa.



BREAKING
{{ article.headline }}
0.094