23948sdkhjf

Snåriga spår i Berlin

Den stora internationella spårtrafikmässan InnoTrans 2010 pågår som bäst i Berlin. Mässan har samlat betydligt fler utställare och besökare än förra gången, 2008.
Världen tycks vara på spåret i Berlin just i dessa dagar. Under totalt fyra mässdagar deltar 2 242 utställare från 45 länder på InnoTrans 2010, den stora järnvägsmässan som genomförs för åttonde gången. Jämfört med förra InnoTrans 2008 är det 330 fler utställare den här gången, vilket visar att konjunkturen för spårtrafik stigit rejält de senaste två åren. Ur tyskt perspektiv innebär det fler utrikiska utställare än tidigare, i år är 55 procent av dem från andra länder än Tyskland vilket här anses anmärkningsvärt.

Mässområdet i Berlin har bra förutsättningar för spårfordon med ungefär 3,5 kilometer räls till sitt förfogande. Och nästan var enda meter av den rälsen var fyllda med nya höghastighetståg, tunnelbanor, spårvagnar och lok för såväl gods- som persontrafik. Flera tillverkare har tagit fram hybridlok som visades upp. Totalt handlar det om 121 nya spårfordon, 30 fler än förra gången mässan genomfördes.

Hur många som besöker InnoTrans 2010 är ännu inte känt – mässan pågår fram till och med den 24 september. Men över 100 000 besökare har registrerat sig för besök hittills, besökare från totalt omkring 100 länder.

– Trots lågkonjunkturen och dess påverkan på branschen så har InnoTrans vuxut inom alla sina huvudsakliga delområden jämfört med 2008, säger Matthias Steckman , mässgenral för InnoTrans 2010 i Berlin.

Han gläds speciellt åt den starka inmarschen av utställare från länder utanför Europa: USA, Canada och Brasilien är nu stora aktörer på InnoTrans, så har det inte varit tidigare. Dessutom noteras många aktiva mässbesökare från afrikanska och asiatiska länder, alldeles säkert för att få kontakt med den senaste järnvägsteknologin för sina länders räkning, enligt Matthias Steckman.

Även inomhus upptar InnoTrans 2010 en ofattbart stor yta: 81 000 kvadratmeter har bokats in av utställarna vilket är en ökning med 20 procent jämfört med 2008. Här finns allt: materialteknik, komponenter, elektronik, datasystem och alla tänkbara tillbehör som ett spårfordon kan tänkas behöva. Utomhusytan är på 150 000 kvadratmeter och uppfylls som tidigare nämnts framför allt av spårfordon. Bland utställarna fanns 15 nationella industrigrupperingar på plats:

ACRI (Tjeckien), danska Danish Railway Group, nederländska Rail, MAFEX (Spanien), RIA (Storbritannein), Swerig (Sverige), SWISSRAIL (Schweiz), CRIDA (Taiwan), JORSA (Japan) och KORSIA (Sydkorea), den tyska järnvägsindustriassociationen VDB, den europeiska järnvägsindustriunionen UNIFE och – för första gången på InnoTrans, AREMA, den amerikanska järnvägskonstruktions- och tillverkningsassociationen från USA.

Läs mer om InnoTrans 2010 här på rt-forum.com och missa inte uppföljningen av mässan som publiceras i TRAFIKFORUM nr 8!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.112