Varsel för flygtekniker
Den 27 september har Transport och Svensk Flygteknikerförening, SFF, lämnat likalydande konfliktvarsel till Flygarbetsgivarna och Medlingsinstitutet.
Att säkra teknikernas villkor i dessa frågor kostar egentligen ingenting för arbetsgivarna. Transports förbundsordförande Lars Lindgren anser att FlygArbetsgivarna snarare ägnar sig åt utpressning än förhandling.
– Först och främst vill vi få arbetsgivarna att börja förhandla som en självständig och ansvarstagande part. Nu tvår man sina händer med hänvisning till övriga Svenskt Näringsliv. Centralstyrningen på arbetsgivarsidan hotar hela förhandlingsmodellen, anser han.
– Arbetsgivarna vill inte ens säkra de nuvarande villkoren. Det är oseriöst och respektlöst både mot yrkeskåren och motparterna. Vi har kommit till förhandlingsbordet med en konstruktiv inställning – och för att förhandla, säger SFF:s ordförande Ola Blomqvist .
Hur kommenterar då arbetsvgivarorganisationerna konflikten? Inte mycket ännu sent på måndagseftermiddagen den 27 september:
– Vi har i nuläget ingen annan kommentar än att vi tagit en första kontakt med medlingsinstitutet samt att vi informerat våra medlemsföretag, säger Dag Gustavsson , pressekreterare på Transportgruppen.
FAKTA/Flygvarslet
Varslet träder i kraft 7 oktober och innebär i korthet blockad mot övertidsarbete vid samtliga företag anslutna till Flygarbetsgivarna samt arbetsnedläggelse vid tre företag.