Storslam för Bombardier
Bombardier får kontrakt på 50 höghastighetståg av modellen V300Zefiro till Italien. Affären är totalt värd 14,3 miljarder kronor för tågtillverkaren varav närmare 6 miljarder går till Sverige.
Med 210 tågbeställningar har Zefiro-familjen blivit en av de mest framgångsrika på den globala höghastighetstågsmarknaden. V300Zefiro är utvecklat i samarbete med AnsaldoBreda, ett dotterbolag till Finmeccanica-koncernen i Italien. Den totala kontraktssumman uppgår till 1,54 miljarder euro eller 14,3 miljarder svenska kronor efter växelkursen 4 oktober 2010. Bombardiers andel av kontraktet värderas till 620 miljoner euro eller 5 744 miljoner kronor.
V300Zefiro har en kapacitet för 600 passagerare och klarar av hastigheter på upp till 360 km/h. Tågets ovanligt höga accelerationsförmåga gör att tåget på ett utmärkt sätt klarar höga hastigheter även på kurviga spår, enligt tillverkaren. Tåget är vidare fullständigt interoperabelt och kan köras över gränserna så att Trenitalias passagerare, som reser till andra europeiska länder, inte behöver byta tåg.
– För Bombardier i Sverige är denna order ytterligare en framgång eftersom Bombardier i Västerås är djupt engagerat i tekniken på detta tåg. Kontrollsystemet TCMS, är en produkt som är basen för tågets styrning, den elektriska integrationen och ett flertal andra arbetspaket, till exempel utveckling av aerodynamisk optimering för att minska energiåtgång och säkerställande av tågets ljudegenskaper, är exempel på arbete som kommer att sysselsätta Bombardiers personal i Västerås. Bra exempel på hur svensk ingenjörskonst kan bli en framgångsrik exportprodukt, med teknologiöverföring och vidareutveckling för lokal marknadsanpassning, säger Klas Wåhlberg , vd för Bombardier i Sverige.