23948sdkhjf

Storsatsning på fordonsforskning

350 miljoner kronor ska investeras i forskningsprojekt för framtidens fordon. Det meddelar Vinnova, Trafikverket och Energimyndigheten som betalar ut pengarna.
Ny teknik för överföring av energi till elfordon, motorer som drivs med alkohol och metangas, test av längre och tyngre fordon, säkerhetssystem som hanterar trötthet hos föraren samt bättre testmetoder av produktion. Det är innehållet i några av de 64 projekt som nu finansieras inom programmet FFI – Fordonsstrategisk Forskning och Innovation, en gemensam satsning av staten och fordonsindustrin på forskning och innovation.

Totalt satsas nu 350 miljoner kronor på 64 projekt inom FFI – Fordonsstrategisk Forskning och Innovation. En stor satsning sker inom området Electromobility, det vill säga utveckling av koncept, teknologier och infrastruktur för fordon där framdrivning helt eller delvis sker med hjälp av el.

FAKTA/Exempel på projekt som får pengar
Slide In-teknik för kontinuerlig överföring av energi till elektriska fordon - Volvo Powertrain AB får 24 miljoner kronor för att, i samarbete med Scania , Bombardier , Volvo Car , Saab Automobile , Elways AB , Svenska Elvägar AB , Vattenfall och Trafikverket , utvärdera metoder för att överföra elektricitet mellan väg och fordon. Målet är att eldrift av vägfordon både ska medföra en kraftig reduktion av användningen av fossila drivmedel samt en total minskning av energianvändningen från transportsektorn. Det vill säga en förenklad och effektivare användning av förnybar energi. Program: Energi&Miljö.

Oförstörande testmetoder för produktion
- KTH , i samarbete med bland annat Scania och Swerea , får 4,5 miljoner kronor för att testa metoder för oförstörande provning direkt vid produktionslinorna för att undersöka komponenterna utan att störa produktionsflödet. Dagens förstörande tester gör produkterna osäljbara, är dyra och kan dessutom ge felaktiga slutsatser eftersom bara vissa komponenter undersöks. Program: Hållbar produktionsteknik.

DUO2
– test av tyngre och längre lastbilar - Volvo Technology , i samarbete med flera leverantörsföretag, får 8,3 miljoner för att utveckla och testa olika fordonskombinationer (lastbil – kärra – kärra samt dragbil – semitrailer – dolly – semitrailer) och utföra fältprov i trafik mellan Göteborg och Malmö. Detta för att möjliggöra en radikal minskning av CO2-utsläppen, genom tyngre och längre lastbilar samt att på så sätt minska antalet körda lastbilskilometer. Program: Transporteffektivitet.

SI och PPC koncept för nya generationens HD motor med alkohol och metanbaserad gas som bränsle - Scania får 30 miljoner för att, tillsammans med brasilianska VSE (Vale Soluções em Energia), utveckla en ny generation alkohol- och gasmotor. Målet är en högre energieffektivitet än vad som nås med dagens kompressionsmotor men med ultralåga emissioner. Program: Energi & Miljö.

Drowsy Driver - AB Volvo , Autoliv , Trafikverket , Chalmers , Sahlgrenska Universitetssjukhuset och VTI får 2,6 miljoner för nästa generations säkerhetssystem för hantering av förartrötthet. Projektet ska utveckla nya rutiner för återkoppling och uppföljning riktad till förare och operatörer samt bättre tekniker för robust och precis detektion av förartrötthet. Program: Fordons- och trafiksäkerhet.

Non-hit Car and Truck - Volvo Personvagnar , AB Volvo , HiQ , Epsilon, Delphi/Mechel AB och Chalmers får 36,7 miljoner för att utveckla specialistkunskap inom fordonssäkerhet och hantering av kritiska trafiksituationer. Detta för att stödja Volvogruppens vision om noll olyckor med Volvoprodukter. Program: Fordons- och trafiksäkerhet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063