23948sdkhjf

Kör- och vilotiderna ändras

Under de närmaste åren kommer färdskrivarna samt kör- och vilotiderna att genomgå en hel del förändringar. EU ser över regelverket, och svenska bussåkare bör delta aktivt.
Diskussionerna om färdskrivare och kör- och vilotidsregler gick heta under förra hösten. Även i dag ser både buss- och lastbilsåkare rött så snart frågan kommer på tal.

Kör- och vilotidsreglerna är krångliga, och de digitala färdskrivarna – som utformats för att registrera och kontrollera dessa regler – är minst lika kniviga.

De första generationerna digitala färdskrivare var dessutom behäftade med stora tekniska brister, många gånger beroende på ett otroligt detaljstyrande regelverk som alldeles i onödan försvårat hanteringen.

Missnöjet var kompakt över hela EU-Europa.

Så i våras genomförde EU en hearing i frågan. Mängder med synpunkter och förslag fördes fram av de nationella näringslivsorganisationerna inom buss- och lastbilsbranschen. Även de nationella transportfacken var engagerade.

Och i det avseendet lyckade Sverige bidra med stor tyngd, eftersom arbetsmarknadens parter pratat sig samman om ett gemensamt dokument. Dokumentet tog upp problemen med färdskrivare, och var undertecknat av Transportarbetareförbundet, Bussarbetsgivarna, Svenska Bussbranschens Riksförbund, Biltrafikens Arbetsgivareförbund och Sveriges Åkeriföretag.

Dokumentet fick ett mycket starkt genomslag i diskussionerna.

Resultatet är att EU beslutat göra en översyn av reglerna och färdskrivarna. Översynen har precis börjat och ska pågå till oktober nästa år (2011).

– De har sagt att det ska bli en omfattande översyn, men det kan det knappast bli på så kort tid. Stora förändringar brukar ta 5-10 år att genomföra, från ax till limpa. En renovering av det befintliga regelverket tar kanske 3-4 år.

Det säger Lars E G Andersson , som är en av Sveriges främsta experter på kör- och vilotider. Han är anställd på TransportGruppen, men är också utsedd som specialist och expert av Bussbranschens Riksförbund, Bussarbetsgivarna, Biltrafikens Arbetsgivareförbund, och delvis även av Sveriges Transportindustriförbund.

Han representerar dessa organisationer när det gäller färdskrivare och regelverk i EU-sammanhang.

– Men även om det inte blir den omfattande översyn som kommissionen uttalat så kan varje liten förbättring göra mycket för att förenkla hanteringen i bussar och lastbilar, säger Lars E G Andersson.

Av det skälet är det viktigt att företagen aktivt medverkar i processen.

En förändring som redan börjat gälla, sedan 4 juni i år, är att det återigen är tillåtet att köra beställningstrafik i som längst 12 sammanhängande dagar i Europa. Förändringen är utformad som ett undantag från gällande förordning. Det undantaget har funnits tidigare för EU-länderna, men avskaffades 2005.

Läs mer i RESFORUM nr 8, som utkommer 20 oktober.

/Kalle Lötberg
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.07